Ryssland iFokus

Ryssland

Etikett: historia
Läst 2233 ggr
MissInAction
0

Ryska historiska perioder

Funderar på vilken tid under Rysslands historia som har intresserat mig mest Glad
Dels så är jag kluven när det gäller många delar i hela världens historia. Fascinerad och intresserad, samtidigt som jag kan vara förfärad. På något sätt kan jag önska att jag hade fått leva i en annan tid, trots att det enligt historieskrivningen har varit fruktansvärt. 

En sån tid är från senmedeltid och framåt. Den tiden verkade så grym. Vanligt folk hade inget värde. I princip. Och likaså under tsartiden. Och under kommunisttiden. I det sistnämnda så kan man tycka vad man vill om ideologin. Personligen tycker jag att ideologin är god, "tanken var god" som man brukar säga, men utvecklingen blev fruktansvärd. 
Kanske är det händelserika tider av olika slag som fångar ens intresse? Perioder som man inte vet någonting om, går liksom obemärkt förbi. 

Är ni med på mitt resonemang? Kanske är jag ensam om att känna såhär Foten i munnen

Vilka perioder eller händelser i Rysslands historia intresserar er?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Rebbie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är själv av väldigt likadan åsikt som du. Rysslands historia fascinerar mig nåt otroligt, det är ju så intressant! Jag tycker mest om att läsa om, liksom du, tsartiden, sovjettiden och även ett stycke vi gick igenom i skolan, Livet i sovjetunionen under mellankrigstiden. Men av all historia vi gått igenom är Rysslands en av de klara favoriterna.

MissInAction
0

Trevligt att det finns likasinnade Glad

Ganska off topic kanske men ett filmtips apropå tsartiden är Rasputin. Med Alan Rickman och Ian McKellen. Riktigt bra film tycker jag, och sorglig såklart. Det är en TV-film, vilket är lite synd för den hade säkert fått mer uppskattning och priser än vad den fick, om den hade gått på bio.
http://www.imdb.com/title/tt0117442/

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Momiji]
0

Oj, den var svår. Vet inte riktigt om jag har någon speciell period som jaag tycker är extra intressant. Men tsartiden är ju otroligt spännande Glad

Bjornen
1

För mig är tidsepoken runt Kiev-kantatet mest intressant och tiden strax före. När nationen skapas, när Kristendomen införs och det ryska språket formas. Detta delvis med svensk hjälp och små "sveariken", som kanske består flera hundra år. Tyvärr finns det väldigt mycket frågetecken om den tiden och dessutom väldigt litet översatt till andra språk. En del har nästan under hundra år varit ointressant för Sovjetunionen och forskningen har kommit i skymundan. Det finns nog en del skrivit om det under tsartiden, men är mycket svårtillgängligt.

Det finns också förstås en hel del intressant historia sedan huvudstaden flyttades till Moskva och senare St. Petersburg. Däremot är tiden för Sovjetunionen mycket mindre intressant då samhället endast skulle spegla den nya ideologin som till sist haverade genom korrumption. Visst man försökte bevara en hel del historiska relikter som skadades under Krimkriget och Världskrigen. Men de hade oftast nästan bara politiska motiv.

Denna kommentar har tagits bort.