Annons:
Etikettspråk
Läst 2056 ggr
[Tante Aubergine]
2019-12-08 03:06

Skillnad på uttal av bokstaven "о"?

Hej. Som frågan i rubriken, så har jag funderat på hur man vet när "o" har ett a-ljud eller mer liknar svenskans å. Någon som vet, och har tips på hur man lätt kan komma ihåg skillnaden? Är det pga grammatik eller något annat som avgör?

Annons:
JRSN
2019-12-08 08:21
#1

#0 Det finns säkert någon grammatisk regel som grund för detta. Men det har kommit in otroligt mycket låneord från olika språk som upphäver praxis. Det bästa är nog att lära sig hur olika uttryck uttalas. Exempel:

Ett 'gevärsskott' (uttalas med 'å').
Han har 'skott' sin häst (uttalas med 'o').

Att 'o' ibland skulle uttalas som 'a' i svenskan är inget jag känner till. Kan det inte vara något engelskt ord som smugit sig in då? Som engelskans 'out' eller 'ounce' vilka uttalas med 'a' i början.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Tant Grön
2019-12-08 10:28
#2

Är inte jättebra på ryska och är dålig på grammatik. Men rent spontant tänker jag att det uttalas som å där betoningen ligger och annars som a, t.ex. ПОГОДА, ХОРОША, воздух.

[Tante Aubergine]
2019-12-09 01:57
#3

#1 Det var ryska jag menade, som exempelvis ordet för spegel зеркало som uttalas zerkala. #2 Tack! :D

Raltseye
2020-01-17 09:20
#4

Kan bekräfta att "о" uttalas "å" vid betoning och "a" utan betoning, förutom möjligtvis i några lånord.

[Tante Aubergine]
2020-01-26 10:49
#5

#4 Okej, så bra att få det bekräftat av flera. :D

Har inte så mycket tid över för studier just nu, men hoppas kunna fortsätta snart, då jag verkligen gillar det språket.

Upp till toppen
Annons: