Annons:
Etikettallmänt
Läst 2551 ggr
[krasnajaluna]
2017-02-20 16:04

Bo i Ryssland?

Ja, har ett väldigt stort intresse för Ryssland, speciellt allt som rör kulturen. Ibland glömmer jag nästan att jag är svensk och bor i Sverige. Nu när jag är 18 har jag funderat på ifall jag faktiskt för en gångs skull skulle göra något av mitt liv. Vet att många i min ålder åker och pluggar eller jobbar några år i typ Storbritannien, USA, Frankrike, Australien osv. Men funkar det med Ryssland? Tänkte ifall någon har erfarenhet av att bo där (tillfälligt eller permanent) och kunde berätta om hur ni flyttade rent praktiskt samt hur det är allmänt i samhället där? Bra och dåliga saker, vad som skiljer sig från Sverige osv. Pratar nu huvudsakligen om Moskva/St Petersburg för vet att det kan skilja sig väldigt mycket i det stora landet.  Har försökt leta info men såklart finns det ju inget då intresset antagligen är minimalt. Förstår att vissa ryssar gärna skulle göra den omvända flytten men nu är det såhär jag känner. Kan bara lite ryska men håller på med det i princip varje dag och ska antagligen plugga det på uni. Jag söker inte en flott tillvaro, vill bara få en mening med livet och en intressant annorlunda upplevelse.

Annons:
Tant Grön
2017-03-08 10:52
#1

Ser att ingen svarat. Jag har inte bott i Ryssland, förutom några dagar på en kolchos. Har varit några gånger i St. Petersburg, men det var nästan 20 år sedan sist. Det kan ju vara mycket annorlunda där nu. 

Tycker det är en fantastiskt intressant stad, med mycket sevärdheter. 

Första gången jag var där -91 tror jag, var det som att förflyttas 40 - 50 år bakåt i tiden. Gamla lastbilar från andra världskriget, Kulhål i hus som fanns kvar sen ockupationen och ruiner som stod kvar. Gamla gummor skötte snöröjnings framför husen. Det var så fint och rent, fanns inte en snöflinga eller papper på gatan. Jag råkade slänga en fimp och genast kom en ilsken gumma fram och skällde på mig.

På den tiden kunde folk i allmänhet inte engelska, utan det var ryska eller tyska som gällde. Jag rekommenderar att du lär dig så mycket ryska att du kan fråga efter vägen, växla pengar, åka tunnelbana etc. Fast skulle ju tro att dom yngre nu för tiden kan engelska.

Hinner inte skriva mer nu, men jag hittade den här sidan http://www.slav.su.se/utbildning/studieinformation/utlandsstudier/att-studera-i-ryssland-1.37738

[krasnajaluna]
2017-03-08 23:31
#2

Haha är nog inte så många som bott där gissar jag :) Men tack för svar och länk, tycker just att det där med ''tidsförflyttningen'' är väldigt intressant, kanske inte är exakt så nu som för 20 år sedan, men moderniseringen där går nog i alla fall i en lite långsammare takt skulle jag gissa. Det är intressant för mig som alltid tenderar att titta tillbaka i tiden snarare än framåt😃 Det som i synnerhet är ett plus med St Petersburg är också att det inte ligger allt för långt bort, bara på andra sidan vattnet i princip

Tant Grön
2017-03-09 08:59
#3

Minns att när jag var där sista gången så hade dom börjat reparera staden inför 300-års jubileet. (Ser att det var år 2003, så det kan ju inte vara så länge som 20 år sedan jag var där.) Det kända varuhuset Gostiny Dvor hade reparerats så jag inte kände igen det. 

Första gången jag var där så kunde man som turist bara handla i affärer som kallades  berioska-affärer. Det var en slags souvenirbutiker för turister med höga priser. Det var mycket svårt att handla i vanliga affärer när man inte kunde ryska, för dom hade varorna bakom disk och man måste säga vad man ville köpa. Sen sa dom vad det kostade och man fick gå till en kassa, säga på ryska vad det kostade. Så fick man ett kvitto som man lämnade vid den första disken och man fick varan, som kanske kostade 25000 rubel eller mer. Dom hade kulramar och räknade på.  Skulle tro att sådana affärer inte finns kvar, kanske ute på landet. Sista gångerna jag var där hade det öppnats flera snabbköp. 

Första gångerna jag vara där var det billigt att handla, om man då alltså kunde lite ryska. Sista gången var det väldigt dyrt, utom vodka och rysk champagne. Guiden varnade för att köpa sprit på gatan, för det kunde vara giftigt hemgjort. 

Har du möjlighet, så åk dit innan du bestämmer dig.

[krasnajaluna]
2017-03-11 23:42
#4

Tack för info, ja vill absolut åka dit på någon kortare semester. Finns så mkt jag vill se, Peterhof slottet, moskvas tunnelbana, alla museer, militärparaden (segerdagen), kreml och röda torget, sovjetarkitekturen osv osv, typ det jag tänker på varje dag😃Dessvärre är min familj inte så entusiastiska, snarare tvärtom

Upp till toppen
Annons: