Annons:
Etikettspråk
Läst 3383 ggr
MissInAction
2013-06-10 18:14

Rysk fonetisk tangentbords-layout

Nu är det dags att ta upp det här igen med att russifiera sitt tangentbord! 😃 Hur gör ni? 

Alltså att dels göra så att man kan skriva med kyrilliska tecken i sin dator. Och dels, om man vill, lägga in en fonetisk layout så att bokstäverna hamnar på den plats som vi är vana vid från svenska tangentbord! Så slipper vi lära oss det från början.

Här finns en sida om How to Russify your computer in order to type in the Cyrillic alphabet.
Där står dels hur man kan ställa in datorn, utifrån några vanliga windows-operativsystem. 
Dels står också hur man kan lägga in en fonetisk layout. 

Kortfattat bör det gå till ungefär såhär om du använder Windows:
Kontrollpanel - Region och språk - tangentbord och språk - ändra tangentbord - lägg till - och leta upp ryska.

Just layout-biten får jag personligen inte till just nu. I en två år gammal tråd har jag skrivit att jag har gjort just det som står på sidan, för windows vista, fastän jag har windows7 och att det fungerade. Nu får jag det dock inte att fungera och undrar hur jag kan fixa det? Kanske att jag hittade den från en annan sida men de enda jag hittar nu när jag söker är äldre forum och sidor, för gamla operativsystem. Det har funnits en jättesmidig layout från ett av universitetens, kanske Stockholms, institutioner.. men den hittar jag inte heller längre.

Här finns också Tangentbordsträning för den som har lagt in ryskt tangentbord på datorn och vill träna på att skriva! Det är som ett roligt spel med bokstäver😎


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Bjornen
2013-06-11 07:46
#1

Som tur är har jag skaffat ett löst ukrainskt tangentbord och tangenterna är markerade med ryska, ukraniska och engelska (amerikansk?) bokstäver.

Om jag använder bara det fasta tangentbordet ställer jag in språk och ibland även vilket tangentbord jag vill använda. På datorn har jag en fusklapp med ryska och ukrainska bokstäver.

Det är bara bokstaven C som överensstämmer med våra svenska tangenter.

MissInAction
2013-06-11 20:15
#2

#1
Vore det inte smidigt med en layout som den du redan är van vid? 🙂
Att L ligger där det ska och T där det ska, exempelvis. Jag tycker det är så frustrerande att jag inte får till det längre! Sen kan det ju gå snabbt att lära sig den ryska original-layouten också, man vet aldrig 😎


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: