Annons:
Etikettresor
Läst 1865 ggr
MissInAction
2/6/13, 1:27 PM

7-dagars resa till St Petersburg med Viking Tours

Viking Tours anordnar paketresor till St Petersburg med tre olika avresedatum det här året. April, augusti och september Glad

Om du är medlem i Viking Club, som är gratis, så har du dessutom 1000 kr rabatt.

Läs mer på VikingLines hemsida

Är sugen på att åka!! Har tittat på de där resorna förut.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[julatopp7018]
2/17/13, 4:29 PM
#1

Måste man inte söka visum med?

MissInAction
2/17/13, 5:38 PM
#2

#1
Jo själva visumansökan förstår jag det som att man måste göra själv. Visumkostnaden däremot ingår i priset för resan. 🙂

På Rysslands Ambassads hemsida kan man läsa om visumansökan.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
3/27/13, 12:40 PM
#3

Puttar lite 🙂

Åhh vad jag vill åka på en sån här resa! Eller egentligen vill jag åka iväg en lite längre tid, så att jag kan lära mig språket igen. Åtminstone ett halvår. 😍


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
3/27/13, 1:08 PM
#4

Fast jag är lite förvirrad. Det var väl visumfritt om man är där i max 72 timmar? 🤔


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[julatopp7018]
3/27/13, 5:08 PM
#5

"Vi måste få in din visumansökan senast sex veckor före avresa. Ditt pass ska vara giltigt minst sex månader efter hemkomsten." 

Vet att fotbollsfans som har besökt Ryssland var tvungen att ha visum även om dom bara var där i några timmar. Läste att dom ska ändra det.

Niol
3/28/13, 7:40 AM
#6

Jag var i S:t Petersburg för 3 år sen och åkte båt dit. Om man åker båt till Ryssland är det visumfritt upp till 72 timmar.

Annons:
MissInAction
3/28/13, 12:50 PM
#7

Åh tog du båten ända till St Petersburg eller? Har för mig att det går också 🤔 

Så det kanske är visumkrav om man däremot kommer med buss eller bil..


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Niol
3/28/13, 1:09 PM
#8

Ja, jag åkte båt till S:t Petersburg. Jag behövde fylla i en ansökan om att få gå i land när jag var på båten. Som skulle lämnas in 12 timmar innan ankomst, så att besättningen kunde meddela de ryska myndigheterna. När man gick i land så stämplade de passet.  

Att det är visumfritt när man kommer med båt, har att göra med att man på något sätt räknas som "besättning" på båten. Såg någon annons för ett reseföretag (minns inte vilket dock) där de ordnade 72 timmarsresor i Ryssland, med en tur med nattåg till Moskva.

Men annars är det visum som gäller.

MissInAction
3/28/13, 4:20 PM
#9

Jag när jag googlar så hittar jag mest artiklar om att det är 72 timmar med båt.
Bland annat denna artikel från DN, den har ju några år på nacken nu. 
I går läste jag dock att visumreglerna skulle ha ändrats och att de enda krav de har är att man bokar minst en aktivitet via godkänd resebyrå och att man har att välja på godkända hotell att bo på. Hittar inte artikeln nu bara för det 😮är lite stressad för ska iväg 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Niol
4/3/13, 1:51 PM
#10

Ja, det är väl det som jag också har hört. Men det är väl oftast så att man inte hittar artikeln i fråga just då ;)

Annars är den här visumkonsulten ganska bra att kolla med om vad som gäller för visumregler till flera olika länder: http://www.visumdirekt.se/Visumguiden/17

MissInAction
4/3/13, 3:28 PM
#11

Tack, det var en smart sida 🙂 hoppas att den är ordentligt uppdaterad också, hehe… men det antar jag, då de tar betalt för sina tjänster.

Undrar varför en del länder har mer regler än andra när det gäller visum och resor in och ur landet?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Niol
4/3/13, 3:36 PM
#12

Den sidan ger bra övergripande information 🙂 Den brukar vara väl uppdaterad. Men om för säkerhets skull om man ska ge sig ut på en resa, så bör man också kolla så att informationen stämmer på landets ambassads hemsida också.
Det är bra fråga om varför vissa länder har mer regler med visum än andra. Sen har jag varit i vissa länder som inte kräver visum för svenskar, men för medborgare i andra nordiska länder 🙂

MissInAction
4/3/13, 3:44 PM
#13

Ja precis, Rysslands Ambassad är nog att rekommendera också. De har en bra sida 🙂

Läste om något liknande undantag förut, det kan ha med samarbete att göra, exempelvis arbetskraft, och då vill de väl underlätta. Det kanske finns andra orsaker… politiska, kan jag tänka mig.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Niol
4/4/13, 8:25 AM
#14

Länge sen jag var inne och tittade på deras hemsida. Men det får jag såklart göra när det blir aktuellt att åka till Ryssland 🙂

Fast det är ju få europeiska länder som vi måste ha visum till, förutom Ryssland, så är det väl bara Vitryssland och Armenien.

Oftast är det politiska anledningar som ligger bakom. Jag var i Rwanda och svenskar behöver inte visum dit, vilket andra nordbor behöver. Nu är det inte så många som reser till Rwanda, men de har goda relationer med Sverige och vill visa på god ton genom att ha visumfria resor för de som väl reser dit 🙂

MissInAction
4/4/13, 11:22 AM
#15

Åh, respekt för Rwanda för det 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
5/30/13, 3:40 PM
#16

Åh vad jag vill åka!! Härmed beställer jag möjlighet att kunna resa till St Petersburg 😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[MinIda]
6/12/13, 11:10 AM
#17

Skulle också vilja resa dit igen, så härligt att vara i St Petersburg 😃

Upp till toppen
Annons: