Annons:
Etiketthistoria
Läst 3258 ggr
Bjornen
2012-12-16 10:20

Skyterna

Någon som har någon vidare kunskap om detta folkslag. Det är mycket litet skrivet om dem på svenska eller engelska (huvudsakligen översättning från ryska). Däremot finns det ganska mycket via ryska källor. Det är väl förstås naturligt, då de flesta gravfynd har gjorts i rysktalande områden och många av fynden finns bevarade i Sankt Petersburg.

Skyterna var ett asiatsisk folkslag som levde på stäppperna och troligen införde de hästen som riddjur. På 700-talet f. Kr. lämnar de spår efter sig, då de är på väg att bli mera fastboende i sydöstra Ryssland, Ukraina, Polen och sydöstra Tyskland. Som folkslag fanns de kvar i ungefär 1500 år.

Annons:
MissInAction
2012-12-16 14:17
#1

Intressant att du tar upp skyterna! Namnet fanns i bakhuvudet och jag kom precis på varför - en klasskamrat i gymnasiet hade ett föredrag om dem. Men det var över tio år sedan! Kommer verkligen inte ihåg någonting just nu Rynkar på näsan mer än att de hade en koppling till hästar. Vi gick en hästutbildning, så det var väl därför hon berättade om dem Flört

Jag plockade fram en gammal kursbok som jag hade när jag läste ryska, den heter Slaviska folk och språk, men den verkar mest vara fokuserad på just språkfamiljer, struktur, transkribering och sånt. 

Kan man anta att de talade just ryska?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
2012-12-16 18:50
#2

Nej de talade inte ryska för då fanns inte ryska språket.(Ryskan är ju ett ganska ungt språk som till del kommer ur kyrkslaviskan.) Möjligen urslaviska, men ännu troligen något asiatiskt språk (mongolskt ?) och senare möjligen grekiska.

Att det finns mycket skrivet beror på att de flesta arkeologiska utgrävningar har skett i Ryssland och Sovjetunionen, samt troligen ytterligare någon i nuvarande Ryssland.

Skyterna har påverkat även den svanska och svedjefinska kulturerna. Möjligen härstammar våra vikingars utsmyckningar från skyternas fantasifulla målningar och dekorationer.

Bjornen
2012-12-16 18:54
#3

Skyternas "huvudstad" Neapol eller Neapolis låg på Krim. Ett vanligt namn i olika ryska och ukranska källor är ibland Novogord (= nya staden). Inte att förväxla med den stora svenska handelsstaden i Ryssland.

MissInAction
2012-12-16 19:15
#4

Vad synd att inget verkar stå om det i den här boken. Jag hittar dock något som jag tyckte var intressant.
Det finns forskare som tror att det funnits ett balto-slaviskt gemensamt språk från början och att olika slaviska och baltiska språk har utvecklats ur det.

Och sedan finns det tydligen forskare som inte tror på det, utan menar att olika slaviska språk har utvecklats ifrån indoeuropeiskan som ska ha varit ett gemensamt språk under lång tid. Dessa forskare menar att att det fanns ett språk gemensamt för alla slaver, och detta under en lång period - från 2000 f.Kr. 

Och mycket ungefärligt vid 500 år f.Kr och framåt skulle denna urslaviska ha existerat. I tusen år, tror man.

Stämmer detta med vad du läst också?

Nu blev ju detta mer fokus på språket visserligen, och inte folket Oskyldig


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
2012-12-17 07:20
#5

Jag känner igen teorierna. Idag vet vi inte när människan fick ett språk. De äldsta bevisen på vår "moderna" människa har hittats vid arkeologiska utgrävningar i Moldavien. På Krim finns dock uppgifter att där har de funnits i 150.000 år. En troligen invandringsled för människan är via Svarta havet. Många mytologiska och andra berättelser och skrönor är Krim ett viktigt område.

Svenskar har haft ett stort handelsutbyte med olika svartahavskulturer under minst 2.500 år. Sannolikt dock mycket längre. En trolig införsel av koppar för svensk bronsålder är via Dnipro. Möjligen härstammar också Båtyxekulturen som dyker upp i Sverige under stenåldern, från svartahavskulturer. Med säkerhet kommer den från öster och formerna på föremålen överstämmer bra med former och linjer hos kulturer på Krim.

Ovanligt många svenska ord och särskilt dialektala ord har stor likhet med ryska ord som t.ex. gård- gorod, palta-palto, klina-glina. Stort handelsutbyte innebär att inovationer, kulturer och språk tar efter varandra. Det är inte omöjligt att man hade ett språk som kunde förstås av varandra. Om inte så har man övertagit ord från varandra.

MissInAction
2012-12-17 09:48
#6

Ja det är häftigt hur handel har haft inverkan på människors hela kulturer! Glad

Läste lite om utdöda språk, bland annat russenorsk som talades av norrmän och ryssar på Nordkalotten. Tittade på ett exempel på dialog, och märkligt nog var det lättare att förstå ryssens språk än norrmannens!! Jag som är uppvuxen nära norska gränsen i Dalarna förstår ju norska hyfsat bra, men det där var svårbegripligt Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Bjornen
2012-12-17 10:27
#7

Även utdöda språk kan existera. Gotiska ansågs ju vara utdöd på 700-talet i Spanien. Men man har hittat Gotiska skrifter från 1500-talet på Krim.

Bjornen
2012-12-17 10:37
#8

Om man ska hitta något djupare kunskaper om skyterna ska man hitta lite avancerade arkeologiska, kulturhistoria eller historiska böcker eller avhandlingar. Sannolikt har det mesta publicerats i mitten av 1700-talet, slutet av 1800-talet, 1930-talet eller 1990-2005. Jag har hittat en engelsk bok från 2003, som finns tillgänglig på två bibliotek för fjärrlån. Den är översatt från ryska, men den ryska titeln är inte känd. Vad jag vet finns bara en bok på svenska från 1958 om skyterna som jag lyckats hitta på ett antikvariat.

MissInAction
2012-12-17 11:11
#9

Jo de kan existera, men de menar väl oftast att de är utdöda i den bemärkelsen att ingen talar dem längre.

Oki, då finns det alltså. Jag ska undersöka lite om jag kan hitta något Glad

Här finns lite bilder så länge.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2013-04-03 15:55
#10

Hur har det gått för dig? Själv har jag inte hittat mer än det som finns i uppslagsböcker på biblioteken.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
2013-04-03 22:29
#11

Jag ska senare försöka fjärrlåna rysk litteratur via Europa-fjärrlån och eventuellt översatt till tyska. Jag har också hittat mera information på olika ryska internet-sajter.

MissInAction
2013-04-03 23:05
#12

Åh, vad bra! Hoppas att det fungerar. Ja det vore ju märkligt om det inte fanns information någonstans 🤔


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
2013-04-04 07:49
#13

Det finns gott om information om skyterna, men mestadels i äldre rysk litteratur och det är inte så lätt att få tag i antikvarisk rysk litteratur. Mest information borde finnas omkring Altaibergen. Borde också finnas en del skrivet på kinesiska (åtminstone äldre kinesiskt litteratur innan området blev rysk från olika mongolfolk) och då är det inte ens värt att försöka läsa. Jag också försöka få kontakt med olika historiska fakultet på Krim.

Annons:
MissInAction
2013-07-09 16:37
#14

Dum fråga kanske men jag gissar att du har läst på Wikipedia? 🙂
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skytien


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
2013-07-09 21:27
#15

Jag har nog inte tittat på´svenska Wikipedia tidigare, men väl ryska Wikipedia, som oftast är utförligare än den svenska versionen.

Upp till toppen
Annons: