Annons:
Etikettresor
Läst 3319 ggr
MegN
7/22/11, 9:14 PM

Visum?

Hur krångligt/tidsödande är det att få ryskt visum nu för tiden? Nu menar jag ett rent turistvisum för en kort period. (Kan vara intressant att hålla koll på, så man vet om även Ryssland kan vara mål för en "spontan" resa.)

Annons:
MissInAction
7/22/11, 10:57 PM
#1

Jadu, visst måste man väl fortfarande ha en inbjudan?

Du kanske blir hjälpt av den här sidan Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

raphanus
7/23/11, 4:06 PM
#2

Jag har rest till St Petersburg två gånger i grupp. Ingen av gångerna var jag involverad i själva arrangerandet av resan och båda gångerna fick jag visum utan problem. VIll man resa på egen hand, kan det förstås vara annorlunda.

Bjornen
7/23/11, 5:39 PM
#3

Jag kontaktade ryska ambassaden när jag åkte till Ukraina, för att jag ev. behövde mellanlanda i Moskva. På internet angavs att man behövde inget visum för bara mellanlandning (högst 1 dygn). Men ambassadens personal angav att man måste alltid ha visum. Därför undvek jag flyg via Moskva. Till Ukraina behövs inget visum, men för att få visum för mellanlandning i Ryssland krävs visum till Ukraina (som ev. inte kan erhållas). Resor till Ukraina med vistelse under 3 månader är visumfritt åtminstone från Sverige, eftersom de vill ha turister och besökare. En del förhandlingar pågår för att det ska bli lättare för ukrainiska medborgare att resa in i EU.

Ryssland är lite vrång när det gäller visum bara för att andra länder kräver visum för folk från Ryssland och då måste det gällla också inresan till Ryssland.

MissInAction
7/27/11, 10:16 PM
#4

Oj nu skäms jag för att jag har varit så o-aktiv här inne Skäms Varit (är) sjuk och sedan blev det en resa "hem" till Dalarna. 

Har en kollega som ska åka till Ryssland nästa vecka. Hon har precis fixat ett privatvisum men tillvägagångssättet lär vara detsamma, bara det att man skriver turist istället för privat i ansökan.

Man vänder sig då till Rysslands ambassad i Stockholm och fyller i en ansökningsblankett. Man ska ha med sig giltigt pass, foto och man ska kunna uppvisa reseförsäkring. Sedan kostar det någon hundralapp, tror det blev 140 kr för min kollega med privatvisum (för privatvisum skriver man i namn, adress och sånt på den som man ska besöka). 
Hon lämnade in ansökan på Måndagen och förväntar sig att få det nu på Fredag, så det lär inte ta så lång tid heller!

Jag hoppas att det här var rätt! Det verkar inte alltför krångligt tycker jag Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Caspia
6/15/13, 3:18 PM
#5

Det må vara lite krångel med ett ryskt visum men det är värt det så många gånger om! Om man inte kan få en inbjudan är det lättaste sätt jag hittat att ta kontakt med en svenskrysk resebyrå. Det kostar lite men det är det värt. Man behöver en reseplan och bo på ett hotell som har rätt att registrera/aktivera visum. De är ofta dyrare.. Dock tror jag att det funkar att bo på ett sånt en natt (registreringen tar en minut) och sen på ett annat, men det vet resebyrån säkert.

Envishet och drömmar

MissInAction
6/15/13, 4:25 PM
#6

Ja en resebyrå borde rimligen vara det bästa 🙂 kan säkert både få hjälp med visum då, samt hjälp med alternativa hotell och kanske aktiviteter under resan.

Visumfritt kan man resa, det gäller väl kanske bara kryssningar i och för sig, i upp till 72 timmar. Det enda som krävs då är att man bokar någon slags transfer från båten innan man åker.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Caspia
6/15/13, 4:33 PM
#7

#6. Fast det där är lurigt! Det gäller i St Petersburg men inte i Moskva!

Envishet och drömmar

MissInAction
6/15/13, 8:57 PM
#8

#7
Aha är det så också. Ja, St Petersburg ligger ju alldeles invid kusten. Bra att ha koll på! 👍


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: