Annons:
Etikettallmänt
Läst 1314 ggr
MissInAction
7/14/11, 12:00 AM

Жизнь человека - en människas liv

Vi människor är nyfikna av naturen. Utan vår nyfikenhet skulle vi nog inte överleva så länge som art. Tänk att få inblick i en annan människas liv.

Idag snubblade jag över den här lilla historian
Jag personligen lät Google översätta sidan och det blev lite lustigt Flört eftersom ryska språket inte har samma meningsbyggnad som vi.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
raphanus
7/14/11, 6:12 PM
#1

Fantastisk historia och vackra foton!

MissInAction
7/14/11, 6:40 PM
#2

Ja visst är det! Precis sånt här som hjälper åtminstone mig att få lite perspektiv.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

raphanus
7/14/11, 11:57 PM
#3

Om jag inte har helt fel, så var Sverige det första landet i världen att erkänna teckenspråket som de dövas första språk. (Så sent som 1981, tror jag att det var.) Döva i andra länder har inte alltid haft det lika lätt ens på senare år, och inte ens teckenspråket har setts på med blida ögon världen över ens på senare tid. Bara i betraktande av den detaljen kan man ju föreställa sig att det nog inte alltid har varit lätt att leva som döv i t.ex. Ryssland.

MissInAction
7/15/11, 7:28 PM
#4

Men åh, det har jag inte ens tänkt på Obestämd usch hur hemskt lär inte det ha varit.. Bara för att man är döv betyder det ju inte att man inte tänker och fungerar som människa. Jag kan försöka föreställa mig hur det är att leva som blind eller döv i Sverige, men i vissa andra länder..

Men är det inte underbart att djuren och naturen finns och ger kraft och livsglädje Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MegN
7/20/11, 1:58 PM
#5

Ursäkta en fråga lite OT: hur bär ni er åt för att skriva kyrilliska tecken…?

MissInAction
7/20/11, 2:18 PM
#6

#5
Vad använder du för operativsystem i datorn?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
raphanus
7/20/11, 2:19 PM
#7

#5

Man kan klippa och klistra kyrillisk text precis som latinsk, men vill man skriva egen text, måste man ändra tangentbordsstandard. Har du PC eller Mac?

MissInAction
7/20/11, 3:18 PM
#8

I windows 7 så borde det vara såhär:

Kontrollpanel - Region och språk - tangentbord och språk - ändra tangentbord - lägg till - (leta upp ryska). 

Förut när jag hade WinXP så sa de att man skulle välja kirgiziska i listan, men ryska verkar fungera nu iallafall.

Sen så föredrar jag en tangentbordslayout så att man får bokstäverna på motsvarande ställe på vårt tangentbord, dvs. att С hamnar där S är och Л där L är. Då måste man ladda ner en layout för det tror jag, russian phonetic bör det heta. Jag har en .zipfil på datorn men det var ett tag sedan jag tog hem den, det kan ha varit från den här sidan och så valde jag Vista trots att jag har Win7. 
http://www.stanwardine.com/russification.htm

Eller är jag fel ute, raphanus? Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

raphanus
7/20/11, 3:29 PM
#9

#8 - Jag kör bara med den genuina ryska layouten, som inte är kalkerad på den latinska QWERTY-standarden. Jag lärde mig att skriva kyrillisk skrift på ett tangentbord med latinska bokstäver, och det var effektivt! Därmed piskades jag till att lära mig standarden utantill, eftersom jag ändå inte hade någon hjälp av att titta på mina fingrar.

Rysk genuin tangentbordssandard har bokstaven й längst upp till vänster (där vi normalt är vana att hitta ett q). Det finns klisteretiketter för rysk tangentbordslayout att köpa på Interbok på Hantverkargatan i Stockholm. De är genomskinliga, så man ser den gamla layouten igenom samtidigt.

Men det går naturligtvis också att, som MissInAction påpekar, välja en tangentbordslayout som är inspirerad av QWERTY-layouten.

(Detta är tema för en helt my tråd, tycker jag.)

MegN
7/20/11, 6:56 PM
#10

OK, tack - då ska jag testa! Har PC + windows 7…

MissInAction
7/20/11, 10:59 PM
#11

#9
Japp jag fnular på att antingen bygga en liten artikel i ämnet eller starta en tråd.. beroende på hur innehållet kommer bli Obestämd
Sitter och smälter bort för tillfället.. utdragen infektion/influensa så jag orkar inte skriva någon guide för det ikväll, ska prova imorgon Skäms

#10
Att växla enkelt mellan språken sedan gör du nog genom att hålla in Alt + Shift!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: