Annons:
Etikettkultur
Läst 5642 ggr
raskolnikov
6/25/11, 9:12 PM

Moderna ryska författare

Uppskattar de ryska klassiska författarna, framför allt Pusjkin, Dostojevskij, Tolstoj, Gogol och Gorkij skarpt. Men undrar om det finns några nutida författare som kan axla manteln av de gamla mästarna!?

Annons:
MissInAction
6/26/11, 9:16 PM
#1

Ja det var en bra fråga, det har jag undrat över också! Glad

Har haft fullt upp med de äldre författarna, och om jag ska vara ärlig så har jag mest läst sagor, kurslitteratur och Dostojevskij och en och annan faktabok på senare tid Skrattande

Är det någon särskild genre som gäller eller finns det bra bredd? Här i Sverige verkar det ju vara deckare för hela slanten.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
7/5/11, 10:27 PM
#2

Snubblade över detta nu ikväll! Kan ju vara värt att kolla upp om man kan hitta de där böckerna. Bibliotek kanske har om inte annat Glad

http://miasbokhylla.blogspot.com/2011/06/rysk-kvinnolitteratur.html


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

raskolnikov
8/1/11, 11:29 PM
#3

Tack, tar gärna fler tips :) Tänker mig ingen särskild genre direkt.. Har gett mig i kast med Turgenjev för tillfället dock :)

raphanus
8/2/11, 2:17 PM
#4

Sergej Dovlatov läses väl en del nu för tiden. Några av hans böcker har jag sett översatta till svenska.

Surtsey
8/16/11, 8:12 PM
#5

Metro 2033 och Metro 2034 antar jag att ingen missat..? Dmitrij Gluchovskij är författaren iaf. Kanske inte riktigt vad som eftersöktes men böckerna gör sig hörda i sf/fantasy sammanhang

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

MissInAction
8/16/11, 10:35 PM
#6

Ja just, sf- och fantasyförfattare hade jag inte ens tänkt på Förvånad Det är jag som är insnöad när jag läser "modern" författare och tänker på klassiker.. fast i nutid, haha.. 
Har läst lovande recensioner om Metro-böckerna så det är nog värt att ge dem en chans.

Att gå in i vilket bibliotek som helst och fråga kan ge intressanta tips. Ofta kan man få höra om de där böckerna som inte är så kända, men icke desto mindre läsvärda. Riktiga pärlor om man har tur Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Murmansk
8/21/11, 10:10 PM
#7

Jag skulle varmt rekommendera Mihail Bulgakovs böcker.. Han är ingen modern författare (1891-1940), men hans böcker absolut måste läsas av den som är intresserad av rysk litteratur tycker jag.. Skulle absolut rekommendera "En hunds hjärta", fast den kan vara svår att hitta då den var utgiven på svenska på 70-talet, och även "Mästaren och Margarita", den har jag precis köpt på Adlibris.. Har läst den på ryska för 20 år sedan, det blir kul att läsa den även på svenska :)

Det finns lite info om "Mästaren och Margarita" på wikipedia, om man skulle bli intresserad.. Glad

MissInAction
8/22/11, 9:42 PM
#8

Å, mycket intressant, Murmansk.
Jag läste på Wikipedia, och länken talade om för mig att där hade jag visst varit förut Oskyldig
Boken beskrivs som "magisk realism". Jag har läst lite av Dostojevskij och vissa bitar är lite väl magstarkt för mig, får jag erkänna. Så jag är lite rädd för om jag vågar läsa den. Men när ordet "magisk" kommer med så blir det genast än mer spännande Skrattande Noterar på att läsa-listan.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

raskolnikov
9/5/11, 11:17 PM
#9

Metron är noterad! Bulgakov hade jag glömt bort, gillade inte Mästaren och Margarita så mycket men har läst någon novell som jag tyckte om.

Sehvrin
9/6/11, 7:09 PM
#10

Ekaterina Sedia, en fantasyförfattare som bland annat skrivit "The secret history of Moscow". Hon bor visserligen i USA och skriver på engelska, men hon är uppvuxen i Ryssland och det jag har läst av henne känns väldigt ryskt.

Nick Perumov, ytterligare en fantasyförfattare. Har bland annat skrivit en triologi som utspelar sig i Tolkiens Midgård och en bokserie "Svärdens väktare". Båda håller på att ges ut på svenska. Jag har dock bara läst första boken i "Svärdens väktare", men gillade det jag läste.

Arkadij och Boris Strugatskij har skrivit mycket science fiction, mest känd kanske deras "Picknick vid vägkanten" är (Den bok som filmen och spelet "Stalker" baserats på). De skriver ganska udda saker, men på ett bra sätt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MissInAction
9/6/11, 8:09 PM
#11

#9
Jag fick läsa de första orden både två och fyra gånger innan jag förstod att det inte stod Metatron! Skrattande (Tänkte på filmen Dogma)

#10
Åh, Picknick vid vägkanten kanske man skulle leta upp då. Har du själv läst den? Filmen är ju väldigt lång så jag tänker mig att boken är halvmetertjock? Hehe..


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Sehvrin
9/6/11, 8:32 PM
#12

#10 Jupp, jag har läst den och den är faktiskt inte alls tjock, max 200 sidor. Filmen handlar dessutom bara om en kort del av boken, så man kan väl säga att film och bok skiljer sig ganska rejält.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MissInAction
10/22/11, 11:02 PM
#13

Just ja! Lite kuriosa…
"Mästaren och Margarita" av Mikhail Bulgakov är Daniel Radcliffes absoluta favoritbok Glad
Daniel Radcliffe är alltså han som spelar Harry i Harry Potter-filmerna.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Tride
11/10/11, 11:12 AM
#14

Kommer att tänka på Majakovsky "Ett moln i byxor."

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: