Ryssland iFokus

Ryssland

Etikettallmänt
Läst 7812 ggr
MissInAction
8

Typiskt ryskt?

Vad är egentligen typiskt för Ryssland och ryssar? Tänk lite med glimten i ögat 😎
Jag jämför exempelvis med att man brukar säga att svenskar pratar bara om väder om de inte känner varann, svenskar sitter en och en på sätena i bussen, svenskar fikar mycket osv. Typiskt svenskt brukar man säga är regniga somrar, åka till Canarieöarna eller Thailand, eller att hela Sverige stannar på eftermiddagen på Julafton för att alla tittar på Kalle Anka😂

Jag tänker mig att det måste finnas liknande roliga saker om Ryssland! Vad tycker ni eller vad har ni hört?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[MinIda]
0

Vet inte om det är så typiskt men en sak som dom ofta säger är. Istället för Vet ni vägen till X ? Säger dom Vet ni inte vägen till X ?

En annan sak är att om man åker och hälsar på någon i Ryssland ska man inte skaka hand med den som öppnar utanför tröskeln för det bringar otur. Utan man ska alltid stiga in och sedan skaka hand. :)

Här är några andra saker också men kom ihåg det är inte alla ryssar som tänker såhär om man säger så.

• Vissla aldrig inomhus - Det betyder ekonomisk otur
  • Som jag sa tidigare - skaka aldrig hand utanför dörrtröskeln utan ta ett kliv in först.
  • Visa aldrig en nyfödd för en främling innan den minst är 40 dagar gammal
  • Börja aldrig med ett nytt projekt på en fredag
  • Ge aldrig ett jämt antal blommor till någon då det endast används vid begravning.

Där var några saker men vet inte dock om dom var roliga 😃

(Några saker är hämtade från en sida om Ryssland mins dock inte vad den hette, några saker från min släkt i Ryssland som berättade när jag ringde dit) 🙂

MissInAction
0

Måste ju inte vara roliga saker 🙂

Ja just ja! Minns detta med att skaka hand från då jag pluggade ryska. Det är rätt viktigt att komma ihåg. Och ja, kul att de säger vet ni inte vägen till… 😃 Minns det också nu när du säger det. Har ni inte telefon hemma… hehe

En annan sak med språket minns jag var att när man säger att någon är exempelvis i skolan eller på bussen, så använder man prepositionen i skolan. Medan vi i Sverige kan säga skolan, så skulle det på ryska låta som att någon sitter på skolans tak!

Det är ju rätt bra att komma ihåg det där med blommorna också. Tänk vad olyckligt om man vill visa sin uppskattning eller kärlek till någon och så ger man "fel" antal blommor 😮

Men hur är det egentligen med vodkan? 😉
I våra kursböcker så drack de nästan alltid vodka till middagen. Men det kändes som att de där böckerna drev lite med ryssarna så vi visste aldrig riktigt vad vi skulle tro, haha.

Kluring om Ryssland

[MinIda]
0

#2 Säger både i och på. Man blir lite förvirrad när man både kan gå i en rysk och i en finlandssvensk skola 🤦‍♂️😃

Ja, inte det bästa om man skulle råka ge jämt antal blommor när man vill bevisa sin kärlek 🤔

Haha, vodka är väl lite olikt från släkt till släkt. Däremot i min ryska släkt har dom alltid vodka vid varje måltid. Inte för att dom behöver dricka det till varje måltid, nej den kan bara också stå på bordet 😉

MissInAction
0

Aha så den står där som lite av en souvenir, eller moraliskt stöd kanske.. haha! Men man får ta om man vill, eller hur?

Kluring om Ryssland

[MinIda]
0

#4 Japp, man får ta. Men sällan någon tar den står mest där och ser fin ut 😃