Ryssland iFokus

Ryssland

Etikettermatdryck
Läst 13104 ggr
MissInAction
12

Köpa samovar

Vet ni var man kan köpa samovarer? Helst fysiska affärer så att man kan gå och titta Glad men annars går internet och postorder bra. Jag har dålig koll på detta!

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Imasy
0

Vad är en samovar för något? :)

MissInAction
0

Samovar är en slags vattenkokare för te Skrattande Numera är de elektriska men förr värmdes de upp av t.ex. eld och kol. Tror jag.
Ryssarna är fortfarande stora tedrickare och då ställer man samovaren på bordet vid serveringen. De gamla var särskilt vackra!

Jag vet inte om det är sant men min ryskalärare berättade att ryssarna fyller ungefär halva tekoppen med socker, haha Skrattande Citron och socker lär vara obligatoriskt när man serverar te i Ryssland.

Tänker på alla tekannor jag sett här i Sverige. En del ser ju roliga ut, det finns till och med "kläder" till dem för att hålla värmen. Men de är inte på långa vägar lika vackra som samovarerna. 

Om samovarer här

Kluring om Ryssland

Imasy
0

Aha, då har vi lärt oss något nytt :)

Ja vackra är de, kanske något man hittar på loppis, auktioner mm?

Murmansk
0

Hej!

I fall det fortarande är aktuellt så kan du titta på samovarer här:

http://www.shopsamovar.com.ru/samovars.html

beställning: http://www.shopsamovar.com.ru/order.html

P.S. Det är jag som är socker-råttan enligt min man som har inloggningsnamn Erspers här (inlägget om Te) Tungan ute

MissInAction
0

Hej socker-råttan! Skrattande haha, gulligt… 

De är så himla fina. Det kommer nog att se lustigt ut tillsammans med övrig inredning om jag köper de som har mönster på! Funderar på de med platinum-beläggning!

Har du själv köpt något därifrån, Murmansk? Jag tittade igenom de olika  betalningsalternativen och jag vet inte riktigt hur det funkar Förvånad Credit card hade väl inte varit så svårt?

Kluring om Ryssland

Murmansk
0

Hej hej!

Ja jag håller med dig, de är väldigt fina.. själv har jag inte köpt ngt därifrån, men vem vet, någon gång kanske… :) de bästa betalningsalternativen verkar vara Western Union och WebMoney, tycker jag.. Men du kanske kan mejla dem och fråga hur det fungerar och sånt?

Murmansk
0

Eller så kan man också åka på en helgresa till St.Petersbug (1 timme med flygplan från Arlanda) och köpa en sådan där.. Det finns mycket att titta på i SPb utom samovarer Glad

MissInAction
0

Det vore definitivt ett alternativ. Har faktiskt inte tänkt på att det bara tar en timme att flyga. Och så bor jag i Uppsala, så det är nära till flyget.. nu känns det väldigt lockande får jag säga. Har i många år velat åka dit!
Vilken tid på året tycker du att jag borde åka dit? Glad

Kluring om Ryssland

Murmansk
0

Tja..inte på vinter i alla fall skulle jag säga..det kan vara väldigt kallt då eftersom det blåser lite för mycket där Glad annars så kan det vara jätte trevilgt  att åka dit mellan maj och september.. Många utländska turister kommer dit i juni då det är s.k. "vita nätter" där (så säger vi på ryska, vet inte exakt hur man kan kalla dem på svenska).. Fast jag som är född i Murmansk kan påstå att vita nätter i SPb inte kan jämföras med polarnätter i Murmansk då solen skiner även på natten Cool

Som sagt, SPb och Moskva har mycket att erbjuda..Är man intresserad av arkitektur och historia så bör man absolut besöka dessa 2 städer tycker jag.. Det är tyvärr inte billigt där men…så vackert!

MissInAction
0

Aha med "vita nätter" så menas helt enkelt att det är ljust hela natten? Som i norra Sverige. Fast det kanske inte är likadant heller Glad

September eller kanske Oktober kunde vara fint kan jag tro. Med fina färger i träden! För jag hoppas att det finns träd där borta Skrattande haha…

Kluring om Ryssland

Murmansk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis.. Det är väldigt ljust hela natten där.. Och det finns en del träd där också förstås Glad

Kom på att jag skrivit fel om Murmansk. sorry.. det är polardag där på sommar då solen skiner i princip 24 timmar om dygn, och inte polarnatt.. Skäms Det märks att jag inte bott där dem senaste  20 åren.. :)

Dags att åka dit kanske, för min del :) samt till SPb och Moskva..

MissInAction
0

Just det, Ryska Souvenirer i Uppsala har! Jag var inne där härom veckan och tittade, de hade en jättefin svart med blommigt mönster på,  handmålat 🙂
Här är butikens webshop och där kan man se allt de har i butiken. Dock så lyckas jag inte hitta den i listan där, men jag kanske tittar på fel ställen 🤔

Kluring om Ryssland