Allmänt om Ryssland-kluring :)
Dagen till ära, Rysslands dag, tyckte jag det passade med en liten Kluring igen!
Hoppas att jag har alla rätt själv, annars får ni rätta mig! 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Två st som svarat hittills och ni har svarat exakt lika? 
Kluring om Ryssland

Om jag har räknat rätt gränsar 21 länder till Ryssland och bland andra Sverige och USA. Om man talar om landgräns blir det lite färre.

Om jag har räknat rätt gränsar 21 länder till Ryssland och bland andra Sverige och USA. Om man talar om landgräns blir det lite färre.
Ja USA köper jag - Alaska
men Sverige? Var då?
Jag har tittat på kartor och läst på wikipedias engelska och svenska sida och kommit fram till "färre". Undrar hur jag kan ha missat sju länder 
Kluring om Ryssland
6/20 rätt, är rätt nöjd med det 
// Nadja
#2 Jag funderade också över detta, om det syftade på landgräns. Dock kan jag inte se att Sverige numera skulle gränsa till Ryssland.
Får man inte poäng för rätt svar på fråga 10?
#1 Great minds think alike =)
Fred och god växt!
Gränsfrågan gillade jag inte, jag räknade landgränser.

Likså fråga 5 när Sovjet föll.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Svar på frågan 5 i facit är fel (1990). Sovjet föll 1991.
Själva frågan är felformulerad. Det är inte så att Sovjet blev Ryssland utan det har blivit 15 självständiga länder istället för Sovjet.

Kalinggrad gränsar till Sverige och faktiskt också Danmark (Bornholm) och då 22 länder. I både Svarta havet och Kaspiska havet finns flera vattengränsande länder. Eventuellt tillkommer andra länder på Antarkisk , men där känner jag inte till hur de olika ländernas områden ligger.
Ooops! Naturligtvis ska det vara 1991 som Sovjet föll. Hoppas jag kan rätta till svaret, hur som helst ber jag så mycket om ursäkt!
Jag hade räknat landgränser och tittat på kartor och jämfört listor på wikipedia, det var så jag kom fram till svaret. Tankefel kanske. Jag tänker exempelvis på Danmark som ett av Sveriges grannländer, men inte att det gränsar till Danmark, just för att det ligger vatten emellan.
Jag tror jag ska låta någon annan göra kluringarna, för allt låter bra i mitt huvud, och sen kommer det ut fel 
Kluring om Ryssland
Verkar inte som att jag kan ändra svaren.
Jag låter kluringen ligga kvar ändå. Blir det så att alla stör sig på felaktigheterna så tar jag helt enkelt bort den.
Enligt svenska Wikipedia så gränsar Ryssland till 17 länder. Enligt engelska Wiki så är det 16. Där har man inte räknat med havsgränser. Hur vanligt är det egentligen att man gör det? Visst, det är det närmaste landet på andra sidan vattnet, men är det tiotals mil bort så gränsar det inte.
Kluring om Ryssland
Tyckte det var rätt roligt ändå, och nu kan jag malla med att jag hade 8/10 istället för "bara" 7/10 ;)
Fred och god växt!
Jag tror faktiskt inte att någon blivit sur på grund av detta… inte jag i alla fall fast jag också svarat "fel" he he :)
Ja då ska vi se hur det ligger till med gränserna
:
landgränser: det var 16 länder före år 2008; från augusti 2008 är det 18 då 2 autonoma områden som tidigare tillhörde Georgien har förklarat sig oberoende. Det är bara några få länder i världen som erkänt dem som självständiga länder.
Ryssland och Sverige gränsar till varann endast genom sina ekonomiska zoner i havet. Kaliningrad gränsar bara till Polen och Litauen.
Nej det återstår väl att se
Okej, jag erkänner att jag inte hade en tanke på dessa två autonoma områden. Vad är det som gäller i såna fall? Måste de godkännas av x antal länder, många länder, eller räcker ett? Annars räknas det ändå?
Ursäkta men vad är ekonomisk zon? Känner mig ruskigt opåläst 
Kluring om Ryssland
Kaliningrads gräns med Polen tänkte jag på, men jag räknade inte med Abchasien och Sydossetien, som man nog också skulle kunna betrakta som de facto ockuperade av Ryssland, även om de har förklarat sig självständiga. Frågan är inte löst, och det finns nog inte en karta som inte fortfarande visar dessa territorier som delar av Georgien.
De är inte mer ockuperade än tex Japan där amerikanerna har sina militärbaser, eller Kosovo där europeiska fredsbevarare är stationerade. Om ryska armén lämnar dessa områdena blir det ett nytt krig.
Det är klart att det inte finns några kartor (Ryssland har ändrat kartan över sina gränser) då världen vägrar att erkänna deras självständighet, fast serbiska separatistiska anklav Kosovo tidigare blivit erkänt. Frågan är då varför man inte använder samma standard i liknande situationer.
Har faktiskt ingen aning om hur det fungerar i sådana fall och vad som krävs, hur många länder måste godkänna det, osv.
Man skiljer s.k. territorialvatten som är en del av landets territorium och är max 22 km ifrån kusten, och "exklusiv ekonomisk zon" som ligger utanför territorialvattens gränser (i direkt anslutning till dem) och sträcker sig max 370 km ifrån kusten; detta område omfattas av särskilda internationella regler.
#18 Jag kan hålla med om att man kan se vissa likheter mellan Kosovo och de territiorier i södra Kaukasien som strävat efter självständighet. Personligen var jag redan när Kosovo erkändes rädd för att Ryssland skulle åberopa detta i de andra konflikterna.
I Abchazien och Sydossetien har emellertid inga internationella observatörer tillåtits. Så vitt jag vet används den ryska rubeln som valuta i båda territorierna. När det talas om en återförening mellan Sydossetien och Nordossetien ska man inte tro att Ryssland tänker sig ett Ossetien som inte tillhör Ryska federationen.
Det är själva Abchazien och Sydossetien som inte tillåter internationella obserbatörer eller fredsbevarare, man får ju väl fråga dem varför; de har säkert anledning till detta. Ryssland har skrivit under avtal med båda republikerna och garanterat dem trygghet och de verkar vara nöjda med det. Såvitt jag vet har de hittils inte klagat på den ryska ockupationen oavsett vad man tycker om saken.
"..att Ryssland skulle åberopa detta i de andra konflikterna.." Det var inte Rysslands initiativ att de skulle förklara sig självständiga, knappast. Ryssland har en del problem med sina egna etniska regioner, tex Tatarien där man då och då pratar om självständighet, speciellt efter FN's välsignelse till Kosovo. Och om man nu tänker på Kosovo så har Ryssland från början varit emot det och varnat om att detta skulle skapa ett precedensfall, men Europa tyckte att Kosovo hade en "unik" situation, visst visst..
#21 Uppgifterna att Ryssland planerade en invasion av Georgien får stöd i en ny film:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5228221
Jaha där ser man. Har bokmärkt videon 
Kluring om Ryssland
"Ryska stridsvagnar och militärfordon skickades dit långt före georgiskt flyg
anföll huvudstaden Tsinvali…." - detta är Maria Persson Löfgrens egna ord och hennes egen uppfatttning av situationen. Jag skulle gärna vilja veta varifrån hon tagit denna information, helst med bevis tack.
"Men i en EU-rapport gavs Georgien ensidigt skulden för att ha startat kriget." - EUs rapport, jämfört med MPL's fantasier, grundas på många fakta, bl. a. satellitbilder.
"Ryska så kallade fredstrupper…." - om hon behärskar ryska språket tillräckligt bra för att förstå del av filmen, och för att vara objektiv journalist borde hon då även citera det som en kvinna i filmen sa : "Utan de ryska fredsbevararna hade jag inte suttit här och pratat med er.. " Det är så trevilgt att sitta i det fina Stockholm och skriva om "så kallade fredstrupper" som riskerar sitt liv i ett krig, utan att ha varit där själv.
Har kommit på att jag kanske behöver förtydliga vad jag menade i #24, annars är det nog svårt att begripa vad jag snackar om :) . Måste väl säga att jag var ganska trött då när jag skrev detta och lagom irriterad efter att ha läst artiken i #22 så det blev lite oredigt tycker jag.. Hur som helst: Maria Persson Löfgren försöker berätta vad filmen handlar om och samtidigt kompletterar hon sin berättelse med sina egna tankar och ideer lite här o där, utan att tala om att några små delar i hennes artikel inte har något med filmen att göra, att detta är hennes egen uppfattning av det hela eller kanske något som hon fick höra nånstans. På grund av detta stämmer inte riktigt överens själva filmen och hennes uppsats, men who cares? Folk läser artikeln och får sin uppfattning. Jag undrar bara hur bra hennes ryska är, och vem tolkade filmen åt henne…
Jag googlade lite på henne och det finns rätt många träffar, men ingenstans hittar jag något om hennes utbildning. Fast hon har hela östeuropa som sitt arbetsområde som korrespondent. På gott och ont.
Kluring om Ryssland
klarade nästan alla frågor :)
Vad kul! Trots att det var några frågor med lite tvivelaktiga svar
Tänker på den om länder som gränsar till Ryssland, och så det faktum att de nu har en annan president än när jag gjorde kluringen
Bra jobbat!
Kluring om Ryssland
Puttar lite 😇
Det är någon fråga som kanske inte är aktuell längre, men försök ha i åtanke när kluringen skapades. Samt att frågan om landsgränserna diskuteras i tråden. Men kan kvara kul ändå kanske! 🙂
Kluring om Ryssland