Kallt
Det verkar vara himla härligt klimat där just nu… Tänk att behöva gå på utedass i minus 71 grader!! 🤫
Ska nog sluta klaga på "kylan" här. ^^
-4 grader är tillräckligt för mig… 😛

Mvh Stephanie 

Återigen - perspektiv! 😮
De har alltså en temperaturskillnad på 80-100 grader under året. Hur sjutton klarar man det, undrar jag??
Och av någon anledning har människor valt att bosätta sig där en gång i tiden. Och stannat kvar. Wow.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Ja, det är helt sjukt! Det är ju kanske inte så lätt att bara ta sitt pick och pack och flytta en hel by heller, men.. något borde de väl kunna göra? 😮

Jag tror faktiskt att det finns bofasta på ännu kallare platser. Förut hade jag god kontroll på bistra platser i Ryssland genom en mycket bra rysk vädersajt. Bland annat fanns väderrekord dag för dag. Genom databyte förlorade jag adressen.
Det finns ganska många områden i Ryssland med temperaturskillnader på 80-100 grader mellan sommar och vinter. Även i Sverige finns platser med temperaturskillnad på mer än 80 grader. Jag själv har haft -45 och +35 grader. Ukrainas officiella värme- och köldrekord är från samma stad och drygt 43 grader både varmt och kallt.
Det finns områden i Ryssland där vintertemperaturen är -50 och sommartemperatur + 50. Där odlar man vindruvor och persikor på friland.
Frågan jag ställer mig är iallafall varför människor väljer att bo kvar på såna platser. Uppenbarligen är de lyckliga 😃
Kluring om Ryssland

Många har ju blivit förflyttade mer eller mindre med tvång för olika arbetsuppgifter som mineralutvinning. Sedan har man blivit kvar på platsen i flera generationer. Andra naturfolk har bedrivit renskötsel sedan lång tid och dessa bor sannolikt på ännu kallare platser.
Mm så är det nog. Jag har sett dokumentärfilmer då och då från folk som bor i ruskigt kalla områden. De bor i tält ungefär som lappkåtor och det verkar som att allt fungerar som det ska. Och jag undrar hur det känns att bo och leva så!
Kluring om Ryssland