Tycker Finländare om Ryssland ;)
Hej alla. Jag har gått runt på stan och frågat vad mäniskor tycker om Ryssland. Jag har fått mest negativa svar men ändå positiva. Det här svarade en kvinna i österbotten i Vasa. Här är svaret vad hon tyckte.
- Jag tycker inte så mycket om Ryssland ''skratt''. Jag vet faktiskt inte varför det blivit så men kanske på grund av att Ryssland snodde vår andra arm. Och jag gillar ju inte heller språket så mycket det låter så underligt när mäniskorna pratar.
Jag gick vidare på min färd i vasa när jag en gång sluppit dit med buss. Jag gick fram till en man som stod med sin familj och frågade samma fråga. Så här tyckte hans familj och han.
Pappan, - Inte har jag något emot Ryssland men inte är det mitt favvoland heller. Jag har läst ryska faktiskt men hoppade av kursen för jag gillade inte språket när det var så krångligt och om jag ska vara ärlig ganska tråkigt också.
Mamman hade också samma åsikt så jag tackade för mig och gick vidare. Då stötte jag på en grupp med flickor i cirka 10 års åldern jag gick fram presenterade mig och frågade samma sak.
Flicka 1, - Jag tycker inte om Ryssland för dom stal Finlands ena arm.
Flicka 2, - Jaaa, det är som inte så snällt fast det hände för flera år sen men. Jag tycker at dom skulle ge tillbaka den.
Jag tackade och gick vidare och äntligen ett positivt svar. Jag frågade en kvinna med ett barn och hon svarade.
- Jag gillar Ryssland fast dom kanske inte var så snälla mot Finland förr. Men nutiden räknas ju just nu. Jag har bott i Ryssland som liten och gått i skola där med. Men min familj och jag flyttade till Finland när jag var 10 år. Men nu har jag bråttom så jag måste kila. Hejdå.
Jag vinkade hejdå och satte mig på bussen tillbaka till stan.
------------------------------------------------------------------------------
Tycker det är ganska tråkigt att vissa personer bara tar fram negativa saker om Ryssland när det också finns positiva saker. :/
Vilken kul idé!
Bara gå ut på gatan och prata med folk om Ryssland. Det borde man göra. Lite privat opinionsundersökning, hehe
Jag sitter och funderar på vad ni pratar om… stal eran ena arm?? Vad för arm? Eller menar du armé?
En annan älskar ju ryska språket!! ♥ Svårt, ja. Himla klurig grammatik jämfört med svenskan. Jag gissar att det är enklare att lära sig om man har finska redan, eftersom finskan också har många kasus. Vad tror du, Sofia?
Förresten, jag tar mig friheten att slänga in ett om Ryssland i rubriken. Då är det större chans att de som letar efter något om Ryssland faktiskt hittar tråden 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#1 Hehe tack ;)
Men dom menar nog tror jag när kriget var. Så vann Ryssland en bit av Finland. Och alla i Finland säger att Finland ser ut som en kvinna. Och förr hade vi 2 armar men nu har vi bara en ''arm''.
Det kan nog vara så för finskan är rätt så Kluring (själv hatar jag finska
) Men alla tycker ju olika inom språk. Och jag tycker finska och ryska är ganska likt med grammatiken :)
Ojj glömde att lägga in det i rubriken 

Egentligen borde man fråga vad de tycker om Sverige eller Ryssland. Finland var ju svenskt från 1200-talet fram till det blev ryskt. Det hade varit intressant att veta om vad folk tyckte det skiljde mellan olika herrar. Nu är det ju det ett tag sedan. Finska frihetskampen var ju intensiv under den ryska tiden och förresten två av förgrundsmännen i frihetskampen var mina avlägsna släktingar ( Mannerheim och Pehr Evind Svinhufvud).
Ja, då förstår jag var arm kommer från
Måste vara knepigt att bo sådär i gränslandet.. undrar om man känner sig som ryss eller som finne
fast jag antar att skolan är avgörande… går man i rysk skola så kommer man väl in i det ryska, hellre än i det finska.
Haha vad roligt, jag har aldrig tänkt på förut att Finland skulle se ut som en kvinna. Det blir väldigt tydligt på den här bilden. Där ser man också att det saknas en arm.
Ja faktiskt. Fast tror du inte att det kommer komma inlärda svar om sådant som folk har lärt sig si skolan, eller fått höra från mor- och farföräldrar… troligen bara negativt
Intressanta förfäder du har! Du pysslar väl med släktforskning, har jag fått för mig… så det är så du har fått reda på det?
Jag har tydligen knektar i min släkt.
Kluring om Ryssland

I och med att jag skrivet boket om Daniel Westlings (numera Prins Daniel) anor från Svartnäs. Då har jag god kännedom om våra adliga förfäder, Vår äldsta förfader var då Jöns Swinschow som köper två gårdar utanför Falun i oktober 1386. Prins Daniel har också en ana född i Moskva (soldathustru). De allra flesta har ett antal soldater eller knektar bland sina rötter. Jag har hållit på med släktforskning sedan lång tid och har god kännedom om mina förfäder. I de flesta fall har jag nått längre än man borde ha kunnat, då jag har använt olika källor som väldigt få använder. Databasen omfattar drygt 77.000 personer.
Vet många av mina finska vänner ogillar ryssland än idag, och Finlands relation till Ryssland blev lite spänt bland finländare när Nikolaj Makarovs sa att Finlands samarbete med Natokan leda till militärt hot.
Det är nog ett sånt där ganska djupt rotat anti som sitter hos folk. En del förstår varför, andra har bara "ärvt" det och snappat upp att äldre släktingar och bekanta har pratat om det. 🤔
En väldigt mild jämförelse är att vi svenskar ofta driver med norrmän. Personligen förstår jag inte riktigt varför, men jag gör det ändå ibland.
Kluring om Ryssland

Lite märkligt att ryssar inte skiljer på Sverige och Finland. Exempelvis startades Rysslands första botaniska trädgård utanför Jalta på Krim av en finländare som föddes i södra Finland och då tillhörde Sverige. I ryska och ukrainska beskrivningar är grundaren svensk och inte finsk. Han blev senare adlad i Ryssland och dog i Simferopol.