Ryssland iFokus

Ryssland

Etikett: historia
Läst 1193 ggr
Alenzi
0

Kyrkor med ny funktion?

Är det någon här som känner till något exempel på en kyrkobyggnad med ny/annan funktion i Ryssland (eller i övriga österuropa, för den sakens skull)?

MissInAction
0

Känner inte till något alls faktiskt. Men det låter intressant! Vet du själv någon? Glad
Får man ens använda kyrkobyggnader för något annat?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Alenzi
0

Det finns ju en ganska brutal historia bakom det där, utan att vara särskilt insatt kan jag ju säga att religion inte var direkt önskvärt i soviet och man förföljde och mördade utövarna, samt beslagtog kyrkobyggnader. Jagt vet tyvärr ingen, har googlat utan resultat.. Det närmaste jag har kommit var ett antal rivna kyrkor. Skulle vara guld värt om någon kan sätta mig på rätt spår. :)

I t.ex. Storbritannien är det svalnande intresset för religion ett så stort problem att man har avkristnat ett stort antal kyrkor och konverterat dem till exempelvis bostäder. Det är på g. i Sverige också, men än så länge har vi inte så många..

MissInAction
0

Ahaa du tänkte så också! Ja kommunisterna bannlyste ju alla religioner, så under deras styre förstördes många kyrkor, vet jag. Men mer än så har jag inte koll på. Vad de kan ha använts till annat än kyrkoverksamhet. Men det vore som sagt intressant att få veta.

Finns det kyrkor i Sverige som redan har gjorts om till bostäder??

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Åtminstone i Ukraina och troligen även Ryssland, har religionen fått ett stort uppsving. Många kyrkor renoveras och de får allt flera besökare. En viss nybyggnad sker också. Ännu mera gäller det Islam och flera moskeer byggs i södra Ukraina. Trots att ungefär hälften är muslimer sker en viss hat mot dessa byggen med åverkan.

I Sverige har många kyrkor avvecklats och särskilt gäller det olika frikyrkor. Vanligen byggs de om till bostäder.

Alenzi
0

#4 Känner du till någon gammal kyrka med ny/annan funktion?

Bjornen
0

Bland frikyrkor i min närhet finns Missionskyrka i Linghed, minst 2 frikyrkor i Sundborn, 2 i Bingsjö och minst 1 i Falun samt några i Bjursås De är ju relativt unga och alla förstås tillkomna efter att Konventikellplakatet upphörde.

När det gäller äldre kyrkor är ju alla skyddade och måste ha tillstånd från Riksantikavarieämbetets tillstånd för alla förändring och det gäller nästan även alla reparationer eller restaureringar.

Alenzi
0

#6 Tack, men svenska kyrkor har jag koll på :)