9/10
Inte illa för mig.

Jag missade nr: 5.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#1 Det var ju jätte bra resultat, bra jobbat :)
hahaha fick 3 av tio, har för lite info om ryssland :P..men ville försöka iaf,, skulle jag vinna nåt om jag hade tio rätt? :D
#3 Det var ju bra alla fall :)
Nej du skulle inte vinna något.
hahaha, trodde väl inte det :P..men varför är du intresserad av just ryssland?eller varför valde du ryssland? :D
#5 Varför är du intresserad av Ryssland
Nästan hela min släkt är därifrån och tycker det är ett bra och fint land. Jag gillar även språket och gillar Ryssland helt enkelt. :)
Varför valde du Ryssland ?
Jo för det här är ju Rif - Ryssland iFokus
okej okej hahaha jag va så dum :P..:D
#7 Nej det var du inte du förstod inte bara :)
Ohh vilken bra Kluring!
Jag har också tänkt ett bra tag nu att jag vill göra lite nya kluringar.
Riktigt bra och blandade frågor! Jag hade 6 rätt. Skäms lite grann, men man får inte vara för hård mot sig själv heller 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#9 Det var ju ett bra resultat är ganska säker på att om jag hade testat hade jag fått cirka 5 rätt :)
Ja det får väl godkänt åtminstone
Första frågan, om Ufa, hade jag verkligen ingen aning om! Aldrig ens hört talas om. Varför tyckte din lärare att den staden är viktig?
Kluring om Ryssland
#11 Jag tror det var för att han kom från Ufa själv och han tyckte det var världens bästa stad. Och nu går det inte ut ur min hjärna ;)
Haha! Ja så kan det ju vara
Men det är ju som de säger. Kunskap är aldrig tungt att bära. I värsta fall så har man lärt sig något så kallat onödigt vetande, men man vet aldrig när man kan behöva vissa kunskaper! 
Kluring om Ryssland

En sak vinner väl de som har många rätt: Bra självtroende.

En del av frågorna skulle behöva behandlas utförligt. De är dock så komplicerade att de är lämpliga för uppsatser. T.ex. tiden mellan 1917 och 1922 (1923) i Rysslands historia. Där finns också en del olikheter mellan ryska och ukrainska beskrivningar.
Ja, det stämmer ju, Bjornen. Självförtroendet kan gärna få fyllas på emellanåt
Jag håller med dig. Tror jag. Blev själv sugen på att skriva någon artikel om det. Men som du säger är det såpass komplicerat och det är så mycket, så jag vet inte hur jag ska få ihop en förståelig artikel. Om man exempelvis tar tiden då kommunisterna tog makten. Tsar-tiden har jag mindre koll på dock.
Man skulle nog behöva begränsa området rätt rejält för en artikel, och gärna ha någon vinkel. Fast risken är väl ändå att det blir tungt oavsett hur man skriver
Hur tänker du när du skriver behandlas utförligt?
Kluring om Ryssland

Eftersom jag är mycket intresserad av Ryssland historia (särskilt förhistorian) är det många olika saker som skulle behöva spridas vidare. Det mesta är ju helt okänt i Sverige och även i Ryssland och Ukraina är det i stort sett okänt. Tiden från Rurik i Kiev-kantatet är väl ganska välkänt, men tiden före verkar vara obekant i Ryssland. Det verkar som förhistorien har försökt att döljas under de sista hundra åren.Jag misstänker att även skolundervisningen i historia startar med Nestorkrönikan. Peter den store gjorde stora insatser för att dokumentera förhistorien och kanske särskilt perioden 0-1000 f. Kr. Väldigt många företeelser och kulturer har stor gemenskap med Skandinaviska utvecklingen. Där "Sverige" blev en förmedlare av olika asiatiska kulturer som sipprade ut från Ryssland".
Revolutionens början börjar ju inte 1917, utan man måste förstå vad som hänt långt tidigare. Rurik, Ivan IV, Peter den store och Katarina den store har också haft betydelse varför revolutionen verkligen startar. Konkret kan man säga att den aktualliseras på 1880-talet. Men det har funnits många revolter under tiders lopp som slagits ner på ett blodigt sätt.
Karl XII:s förlust i Poltava innebar att Ryssland blev en modern stat genom att de svenska krigsfångarna fick modernisera Ryssland. Genom Peter den stores europaresa fick han förståelse för övriga Europas olika staters funktion. Det skedde ju dock i hemlighet när han smugglades ut ur landet, eftersom Ryssland redan då var ett mycket stänkt land. Därutöver bedrevs intensiv spionverksamhet hos danska och svenska administrationen. I stort sett gjordes alla utförliga äldre kartor i Ryssland av svenska kartografer.