Kan du tala ryska?
Hejsan!
Är väldigt ny här, har bara kollat runt någon gång tidigare men det verkar vara en riktigt bra sajt, jag är själv intreserad av både Ryssland och ryska och funderar på att gå kurs i ryska om nåt år.
Men frågan jag undrar över är: Vem här kan tala ryska? Flytande eller inte, bara så man förstår och klarar sig. Skulle vara kul att veta + HUR du kan ryska… Pluggat in allt, ryska släktingar osv. 
Bara extremt lite. Alltså något enstaka ord bara. Har en kompis som är född i Ryssland och som bodde där fram till hon var 8, så jag har snappat upp en del från henne. Vill dock gärna lära mig mer 
Hej och välkommen hit!
Ja, såklart ska du lära dig ryska! Hehe.. nej men allvarligt, Ryssland och affärer med Ryssland sägs vara en framtidsbransch.
Jag kan lite ryska. Skulle jag kastas in i en konversation med en ryss nu så skulle jag staka mig fram. Läste baskurs på universitet för 6-7 år sedan och efter det har jag inte underhållit språket så bra. Jag förstår hyfsat från när folk pratar eller om jag läser, men mycket är bortglömt. Vill jättegärna ta tag i ryskastudierna igen men är osäker på hur.
Kan du själv någon ryska, Rebbie? 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej och tack så mycket! :)
Ja, jag tycker det skulle vara kul att kunna ryska! Både Ryssland och det ryska språket fascinerar mig en hel del så jag undrar varför jag inte hittat hit ordentligt tidigare! Jag älskar att lära mig nya språk, drömmen är ju att kunna många olika språk så man förstår och klarar sig på dem, just nu läser jag svenska (förstås), finska, engelska, tyska (alla dom i skolan) + italienska på fritiden. Ryska ska jag väl börja med nästa år.. tror jag! Om det inte blir too much
#1 Bättre extremt lite än inget tycker jag! :) Ja det är ju en fördel att ha ryska bekanta!
#2 Nej tyvärr kan jag inte ryska. Lär mig lite på egen hand men det är ganska svårt! Kan alfabetet så i princip kan jag läsa (kanske inte uttala rätt till 100%) men dock inte förstå, hehe. Förutom vissa ord som man kan gissa sig till, ord som påminner om svenska! Och givetvis några få fraser.
# 3 Jo det är det
Vi har funderat på att släktforska tillsammans och se om vi kanske är släkt med varandra(eftersom jag själv är delvis ryss)
Jag studerade ryska sporadiskt mellan åren 1987 och 1992. Sedan avlade jag examen i ryska 1992. Jag arbetade som lärare i ryska mellan åren 2002 och 2005.
Själv skulle jag nog säga att jag talar en ganska daterad ryska. När jag läste ryska som mest intensivt, existerade fortfarande Belinmuren och Warszawa-pakten, och sedan dessa två rasade samman, har massor av nya ord och begrepp tagit sig in i ryskan. Rysktalande förstår vad jag säger och jag förstår det mesta av vad som sägs på ryska, men jag uttrycker mig som sagt lite gammalmodigt. Dock har jag såpass bra teoretiska kunskaper i språket att jag mäktar lära ut det till andra.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jag kan jag är född i Ryssland
//Flöffo
Jag kan rysska, jag föddes i ryssland men flyttade till sverige när jag fyllde 5. Att kunna rysska är väl ganska bra eftersom som det tidigare nämnts framtidsbransch. Men att plugga rysska i skolan hatar jag eller i alla fall hatade innan vi reste dit denna sommar och då lärde ag mig att läsa och prata mkt bättre.
Men nu är det typ så att svenska är mitt första språk då en hel del har glömts bort :/
Jag har pratat Ryska :) men när jag adopterades till Sverige glömdes språket bort när jag lärt mig svenska
Hej ShegoFan12 
Läste i din presentation…
Så, fick du inte läsa modersmål i skolan? Man kanske inte hade det när du började?
Nu pratar du svenska utan brytning gissar jag! Har du tänkt ta upp ryskan något igen?
Kluring om Ryssland
#9 Jo jag fick det men läraren slutade jobba på skolan efter 3 månader och då fanns det inget lärare som kunde ryska på våran skola. Kanske min mamma är från ryssland :)
Aha, märkligt
Nuför tiden har de väl en skyldighet att erbjuda hemspråk, vilket betyder att de får hitta någon som kan språket.
Du hamnade hos adoptivföräldrar från Ryssland, fast i Sverige? Kul 
Kluring om Ryssland
#11 min riktiga mamma är från Ryssland men min pappa är från Sverige
Oki. Då kanske jag rörde till det för mig själv när jag läste din presentation 
Kluring om Ryssland
Jag kan säga enstaka ord, tack vara min kompis som är ryska 
Det är alltid något! 
Kluring om Ryssland
Jag kan ryska för nästan hela min släkt är därifrån och jag har även gått i en skola i Novosibirsk när jag var där ett halvt år :)
#14 Ja några ord är iaf bra än inga ord alls !
#17 Sen är frågan om jag kommer ha användning av mina ord, när de enda jag kan med bra uttal (enligt min vän) är mormor/farmor och svordomar 
#18 ok, det enda jag kan på Ryska är typ hej, hejdå, hur mår du och några svordomar, har haft Ryska som språk i skolan men det fick jag sluta med.
Just svordomar brukar vara bland det första som folk vill/får lära sig när de lär sig ett nytt språk, rätt intressant tycker jag
för man går ju inte omkring och svär mer än vanligt bara för att det är ett annat språk man pratar.
Kluring om Ryssland
#20 ja det har jag märkt. En kille i min klass kan bara svordomar och andra dåliga ord och han är också adopterad.
Oj är det sant? Men om han inte blev adopterad rätt nyligen så borde han väl ha hunnit lära sig lite andra ord också? 
Kluring om Ryssland
#Ja men han kan några bra ord också men sällan att jag hör honom säga det. Varje gång han ska berätta någonting ska han också säga 5 svärord.
Det får förhoppningsvis över. Det brukar det
Annars kanske han har tvångstankar om att han måste svära…
Kluring om Ryssland
#24 jag hoppas det! det är grymt irriterande att han ska svara med en massa dåliga ord hela tiden.