Ryssland iFokus

Ryssland

Etikett: allmänt
Läst 787 ggr
MissInAction
0

Snön och kylan slår hårt

-30 grader kring Moskva och -60 i östra Sibirien. Över 120 personer har avlidit under de senaste tre dagarna på grund av kylan enligt DN. Många har fått evakuera. Tänk dig att ha minusgrader i lägenheten Obestämd

Vilket elände.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Åtminstone de flesta som dött av kylan i Ukraina är hemlösa, som också dricker för mycket alkohol som i sin tur ökar risken för dödsfall.

Åtminstone i södra Ukraina har man för tillfället fått vårkänslor med 12-15 plusgrader.

MissInAction
0

Ja vilka väderskillnader!! 20 plus i Tyskland, så de sitter ute i t-shirt och grillar på julafton - och några timmar bort fryser folk ihjäl!

Jag hade lite vårkänslor då jag gick ut i förrådet för att hämta dricka idag, hade lätt kunnat ta en promenad i kortärmad tröja Cool Är hemma hos föräldrarna i Lima och hälsar på.

Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Simferopol hade -15 grader på julaftonen och +15 grader på juldagen.

MissInAction
0

Och det är väl knappast normalt? Obestämd

Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Krim har normalt stora variationer under vintern med köldperioder blandat med varmare perioder. Vinterkylan var ovanligt stark på julaftonen så pass tidigt på vintern. Köldrekordet ligger på knappt 30 grader och januari är normalt den kallaste månaden. Klimatet är speciellt med känning av ostliga riktigt kalla vindar och sydvästliga varma vindar från Afrika.

Officiella köldrekordet och värmerekordet för Ukraina är på 43 grader både plus och minus och det är samma plats i östra Ukraina. När värmerekordet slogs var jag på Krim och inofficella temperaturer var 46 grader.

Jag har faktiskt upplevt årets sista snöfall på Krim (april) och även årets första snö (oktober) där. Förra vintern var extremt kall och alla ukrainska hamnar hade restriktioner för båtar utan isklass utan Sevastopol. Isbrytare arbetade även i Svarta havet. Ozovska sjön var helt istäckt med många fastfrusna båtar och det var nog den kallaste vintern sen 1940-talet (då bron mellan Krim och Ryssland förstördes)