Ryssland iFokus

Ryssland

Etikettösteuropa
Läst 1031 ggr
Bjornen
0

Arkivens dag

Igår den 24/12 firade man Arkivens dag i Ukraina.

MissInAction
0

Oj vad betyder det? Och hur firar man?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Det var ju en vanlig vardag, men man har utvecklat ett system med många olika minnesdagar och åtminstone hälften av årets dagar finns någon minnesdag. Där finns förstås många historiska minnesdagar men också många andra. Jag har inte sett någon speciell aktivitet som vi har i Sverige när vi har Arkivens dag som infaller på en lördag. de olika arkiven är ju lika öppen på vardagarna, men jag skulle tro att man har haft lokala aktiviter som jag dock inte kunnat upptäcka i några lokaltidningar.

MissInAction
0

Vad, har vi i Sverige också Arkivens dag? Förvånad Har aldrig hört talas om.

Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Andra lördagen i november har vi i Sverige Arkivens dag. Jag brukar själv vara med och hjäpa till med det.

MissInAction
1

Jaha! Det har jag helt missat Obestämd Det är nog inget som allmänheten känner till eller uppmärksammar kan jag tro, utan mer om man är historiskt intresserad.

Kluring om Ryssland

Bjornen
0

De flesta allmänna arkiv har öppet denna dag och det brukar annonseras och ordnas särskilda utställningar. Årets tema var Framtiden. I Falun var Arkivcentrum med Kommunarkiet, Folkrörelsearkivet och Storas arkiv, samt Dalarnas museum och Falu biblioteks Arkiv öppet. Många hembygdsföreningar och släktforskarföreningar hade också öppet i sina arkiv. En gissning att omkring 50 arkiv var öppen i Dalarna med särskilda aktiviteter.