Ryssland iFokus

Ryssland

Etiketterpolitiksamhälle
Läst 849 ggr
Mr_Si
0

Oppositionsledare gripna

MissInAction
0

Ånej, länken verkar vara felaktig Obestämd
Jag tittade igenom DN-sidan men såg ingenting om Ryssland. Är visserligen lite stressad just för tillfället. 

På vilka grunder är de gripna?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mr_Si
0

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ryska-oppositionsledare-gripna_7620830.svd

hoppas denna länken funkar bättre. De demonstrerade "enskilt" genom att sprida ut sig över ett torg, men polisen grep dem för att demonstrera utan tillstånd.

MissInAction
0

Ja vad bra, nu funkar den Glad

Det där är ju oroväckande om man kan misstänka - men hur ska man vara säker? - att de greps just för att de tillhörde oppositionen. Samtidigt är det nog lite av att utmana ödet om 200 personer sprider ut sig på Röda Torget och alla har samma budskap i sitt demonstrerande. Räknas det fortfarande som enmansdemonstration då? 

Antingen så har de varit smarta och utnyttjat ett kryphål i lagstiftningen och då är det regimen som är ute på hal is Obestämd

Eller… så har de lyckats mindre bra med sin intention att övertyga myndigheterna att alla demonstrerade enskilt Tyst

Vad tror/tänker du?

Kluring om Ryssland

Mr_Si
1

tror väll lite på din sista teori… det var ju liksom att "demonstrera enskilt gemensamt"… Men tycker fortfarande att det är fel att gripa folk som demonstrerar fredligt…

MissInAction
0

Ja det måste vara svårt att bedöma från fall till fall om det är flera som demonstrerar på samma plats. Var går gränsen, liksom? 

Jag håller väl med dig, om det gäller en fredlig demonstration. Men jag anser ändå att det krävs tillstånd om det är av större proportion, vilket ju 200 personer är! Sedan är jag inte alls insatt i rysk lagstiftning Obestämd

Kluring om Ryssland