Ortodox liturgi på svenska
Den ortodoxa kyrkan är starkt förknippad med bl.a. Ryssland, men det är kanske inte alltid enkelt att förstå liturgin. På pingstdagen togs en nyöversättning till svenska i bruk i Uspenskijkatedralen i Helsingfors.
Här är NRK:s förkortade utsändning av gudstjänsten.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
Tack för det, KPD!
Ja visst, Ryssland tänker jag på när jag tänker på ortodoxin, och balkanländerna. Och Grekland.
Tittar på inslaget nu. För en som aldrig riktigt lyckats ta till sig kristendomen, framstår det här väldigt främmande. Fascinerande, men så främmande. Jag kan närmast relatera till det som lajv - levande rollspel.
Varför pratar de sådär entonigt? Det har jag alltid undrat.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Själv kunde jag nog inte riktigt ta till mig kristendomen förrän jag konverterade till den ortodoxa kyrkan. Objektivt sett är kristendomen oförnuftig. Det säger redan Paulus. Därför uppskattar jag en kyrka där liturgin står i centrum.
Den ortodoxa gudstjänsten är ett skådespel, där Jesu liv gestaltas varje söndag. Innan evangeliet läses, bärs Bibeln i procession genom kyrkan, vilket symboliserar hur Jesus vandrade omkring och förkunnade. När nattvarden tillreds stängs dörrarna i ikonostasen. Jesus är död. Han uppstår emellertid. Då öppnas åter dörrarna och församlingen möter Jesus i gestalt av bröd och vin.
Den symboliken har gått förlorad i västkyrkan, som mer fokuserat på texten och förkunnelsen. Då blir också liturgin mindre viktig.
Det är två saker som är viktiga att minnas. Jesus var jude, inte kristen. Han samlade sina lärjungar till en måltid, innan han korsfästes. Lärjungarna fortsatte med detta, och det är embryot till kyrkan.
Bibeln kommer senare. Kyrkan grundas inte på Bibeln. Tvärtom är det den unga kyrkan som fastställer vilka skrifter som ska ingå i Bibeln. Sedan hålls Bibeln i största respekt, men traditionen är den primära grunden för kyrkan. Då blir det inte viktigt att förklara det som inte går att förklara.
Den entoniga sången misstänker jag var funktionell en gång i tiden. Den hördes bättre än tal, men det handlade inte om något musikaliskt inslag. Detta är dock bara en gissning från min sida.
Ja det låter rimligt att det där sjungandet hörs bättre än tal. Just att det är så entonigt gör också att man lyssnar och hör det bättre.
Kan man säga att gudstjänsterna i Ryssland ser ut ungefär såhär?
Vi hade en otroligt inspirerande och engagerad föreläsare i religionshistoria då jag läste religionsvetenskap. Hon fick oss att bli nyfikna på varenda religion hon berättade om
och jag tror att jag personligen i och med den kursen har fått/bibehållit en slags respekt för olika religiösa utövanden. Jag kommer kanske aldrig att förstå det, men jag förstår att det är heligt för den troende.
Kluring om Ryssland
Ja, det kan man, även om det finns variationer. Detta var en högtidsgudstjänst med andledning av nyöversättningen av liturgin till svenska.
Till Finland har den ortodoxa kyrkan kommit via Ryssland. Detta skedde redan på den svenska tiden, eftersom Sverige kom att erövra områden där det bodde ortodoxa. De nuvarande ortodoxa klostren i Finland (Nya Valamo och Lintula) tillkom då munkar och nunnor flydde från de områden som Sovjet erövrade.
Från Valamo i Ladoga fick munkarna med sig många föremål, medan nunnorna i Lintula fick börja om från början med att bygga upp sitt kloster.
Man kan säga, att den Finsk Ortodoxa kyrkan är en rysk kyrka som har förfinskats (och försvenskats). En av de tre ortodoxa kyrkorna i Helsingfors har verksamhet på ryska, men det är alltså en finsk kyrka. I Sverige har olika ortodoxa kyrkor egna församlingar, men i Finland finns en ortodox kyrka, men den har verksamhet på olika språk.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Under pingstaftonsgudstjänsten filmade jag själv en stund. I detta inslag sjungs det på finska.
Vad fint! Jag förstår inte ett ord, men det är ju stämningsfullt att titta på och lyssna till 
Kluring om Ryssland
En fördel med den ortodoxa kyrkan är att man inte behöver förstå ett ord. En van kyrkobesökare kan känna igen det mesta, även om gudstjänsten firas på ett annat språk.
KPD tack för att du delar med dig av dina erfarenheter
Jag har läst religionsvetenskap på universitet och jag kan bara säga att jag till stor del instämmer med dig! Ett undantag tycker jag dock är befogat och det är att den vane kyrkobesökaren per automatik finner sig mer rätt hemma i den ortodoxa liturgin. För att tillgodogöra sig någon liturgi över huvud taget bör man vara en rätt van kyrkobesökare. Luther sa en gång i tiden att för att vi ska få aktiva och verkligen deltagande kyrkobesökae så måste större delen av gudstjänsten hållas på folkspråk.
/Désirée
Det var smart sagt av honom. Det fanns en del som förstod redan då, att folk måste förstå det som det är meningen att de ska förstå. Särskilt eftersom så många på den tiden inte hade möjlighet till högre utbildning. Visserligen lades väl större vikt på just kristendomskunskap och liknande i skolan, men ändå 
Kluring om Ryssland
#9 Det jag menade var att en ortodox kyrkobesökare kan känna igen sig också i andra ortodoxa kyrkor. Det är språket som är skillnaden, eftersom liturgin firas på folkspråket. (Det var därför man i Finland engagerade sig för en nyöversättning till svenska, så att liturgin ska finnas på landets båda språk.) Jag menade däremot inte att den ortodoxa liturgin för en ickeortodox skulle vara lättare att förstå än andra liturgier, endast att skillnaderna mellan en ortodox liturgi i Helsingfors, Belgrad och Istanbul är mindre än vad skillnaderna kan vara mellan tre söndagsgudstjänster i olika svenskkyrkliga församlingar i Stockholm.