Ryssland iFokus

Ryssland

Etikett: östeuropa
Läst 3047 ggr
Bjornen
0

Ryska språket i Ukraina

I ukraina förberds lag om att där 10 % av befolkning är rysktalande ska ryskan bli ett accepterat minoritetsspråk. Detta har lett till upplopp i Kiev, då man är rädd att ukrainska språket ska bli minoritetspråk under ryskan.

MissInAction
1

Ja se där. 10% är ju en rätt stor del ändå som kan ha nytta av det. Men knappast något "hot" väl Obestämd
Är det kanske på grund av ländernas gemensamma historia som motståndet finns, eller ligger det mer nationalistiska känslor bakom? Ibland får jag det intrycket av vissa av länderna i öst.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Ukraina vill närma sig Europa och EU, men samtidigt inte reta den store grannen. Det blir därför lätt konflikter mellan ryskvänliga och EU vänliga. Ukraina har ju hört till olika länder under olika perioder och det finns många oliika kulturer som ska samsas. De södra delarna har fortfarande många kulturinslag från tiden kvar före Katarina den stores erövringar.

MissInAction
0

Det blir knepigt med självständigheten när man inte riktigt vet vilket ben man ska stå på. Men det är ju ganska lätt att förstå att det blivit som det blivit..

Kluring om Ryssland

Murmansk
1

Det tog dem 20 år för att börja förbereda en sån lag, fast man har snackat om det sedan 1991.

17% av Ukrainas befolkning kallar sig för ryssar.

30% av befolkningen kallar ryska för sitt modersmål.

48% av respondenter svarar på ryska när de blir intervjuade (ett genomsnitt i landet).

i Krim använder 97% av invånare ryska språket vardagligt; i landets västra regioner ligger siffran på knappt 10%.

31% av de som kallar sig för ukrainare säger sig vara rysktalande.

(Siffror från en undersökning som genomfördes år 2003.)

Murmansk
0

Detta är precis det som ryssar kallar för "att sitta i spagat" eller "att försöka sitta på 2 stolar samtidigt" när man pratar om Ukraina och ukrainares viljor och önskemål. Västra regioner som blivit anslutna till Ukraina efter kriget strävar mot Europa medan de östra områdena och speciellt Krim vill ha mer samarbete och ekonomiska kontakter med Ryssland. Största delen av Krims befolkning vill "återkomma" till Ryssland (Nikita Chrustjov har skänkt Krim till Ukraina år 1954 trots dåvarande författning). Ukrainas ledning har under alla dessa "självständiga" år försökt balansera mellan Ryssland då de är mycket ekonomiskt beroende av sin store granne, och Europa, då viljan att vara nära eller, helst av allt, en del av den feta europeiska pajen är enorm. Under alla dessa år som gått har Ryssland stött ukrainska ekonomi direkt (krediter med låg ränta, skulder som avskrivits, bra handelsvillkor, rabatter, subventioner osv) samt indirekt (miljoner ukrainare bor och jobbar i Ryssland och stödjer sina familjer i Ukraina med pengar, och då är det miljoner dollar/år som skiskas till privatpersoner i Ukraina).

Inför varje presidentval lovar kandidaterna att "lyfta frågan" om ryska språket så att detta kan få ett officiellt status, i fall de vinner valet. Detta ger dem självklart fler röster. Och varje gång blir det inget av detta löfte, varje gång hittar den nya ledningen orsaker till att glömma bort denna fråga.

MissInAction
0

Om jag slår ihop vad du skriver i #4 och #5 så får jag erkänna att jag inte förstår varför det dragit ut så mycket på tiden? Obestämd

Finns det någon hake med det du beskriver som Rysslands ekonomiska stöd till Ukraina? Som att Ryssland vill att Ukraina följer den ryska politikens linje? Naturresurser?

Kluring om Ryssland

Murmansk
2

En hake, hm..  :)  Det beror på hur man ser på saken. Vissa kommer säkert att säga att Ryssland försöker att ha Ukraina så nära som möjligt för att få behålla en vassall eller vad man ska säga, och att naturresurser är ett bra medel som kan användas för att nå målet. Det finns en del sanning i detta, absolut, och varför skulle inte Ryssland vilja ha det så? Alla mer eller mindre större länder i världen har sina intresseområden samt försöker ha frendliga grannar kring sina gränser, eller hur?

Men först och främst är det ju så att vi har varit delar av ett och samma land i hundratals år (jag menar Ryssland och östra Ukraina) och pratat i princip samma språk, ja, olika dialekter av samma språk. Vi som är i 30-40 års ålder och äldre, som vuxit upp i Sovjet, kan fortfarande inte skilja oss mentalt, vi är ju ursprungligen ett och samma folk: ryssar, vitryssar och östra ukrainare. Vi har samma traditioner, religion, karaktär, vi tänker likadant, vi förstår varandra och skrattar åt samma saker, och jag tex kan inte tänka om ukrainare eller vitryssar nåt annat än att det är "vårt" folk om du förstår vad jag menar. Jag har släktingar i Vitryssland och jag har aldrig haft någon känsla av att detta är främmande själar för ryssar, så att säga. Samma sak med östra ukrainare. Jag har varit i Ukraina flera gånger och när någon försöker övertyga mig att östra ukrainare är ett helt annorlunda folk säger jag bara att detta är skitsnack, ursäkta språket. Det säger vilken ryss som helst. Vi är som släktingar som blivit separerade, säger vi som vuxit upp i Sovjet. (Tyvärr, så håller inte unga ukrainare med oss, de är annorlunda). Och detta har varit anledning till att Ryssland försökte behålla broderrelationer med Ukraina, så att säga, efter år 1991, lika som med andra f.d. sovjetrepublikerna, just eftersom vi tidigare hade varit ett land.  Och detta i sin tur, tyvärr, har alltid varit ett spekulationsmedel för ukrainska ledning.

MissInAction
0

Jo jag säger inte att det är något fel alls i det. Det var bara en fundering jag hade, om detta överhuvud taget är fallet Glad Jag tycker att det är intressant. 

Det låter lite som ålänningar. De är rätt lika svenskar, och de tillhör Finland fastän många vill tillhöra Sverige. De har dock självstyre.

Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Krim är ju ett område som jag känner till ganska väl och det är olikt resten av Ukraina och det är också en autonom republik i Ukraina. Ungefär som Åland är till Finland. De flesta turister är också från Ryssland och när det åter blir broförbindelse mellan Ryssland och Krim blir det ännu flera ryska turister. Flera nya flyglinjer startar mellan Ryssland och Simferopol och nu senast till St. Petersburg.

På Krim är kanske ukrainska det tredje språket efter tartariska. I olika officella sammanhang finns förstås ukrainska även på Krim. I Simferopol finns både ryska och ukrainska teatern men det är bara ryska teatern som har några större mängder besökare. Den föreställning jag har sett var i stort sett fullsatt.

Murmansk
1

Det verkar som att cirkusen kring ryska språket i Ukraina aldrig kommer att ta slut.

Oppositionspartierna har idag demonstrerat i Kiev med anledning av den nya lagen om ryska språket som genomgått den första läsningen i ukrainska parlamentet. Oppositionsledarna vänder sig nu till Europa och vädjar om hjälp: de vill att EU ska utöva sin inflytande på ukrainska ledningen för att språklagen ska stoppas. De planerar även att skicka brev till respektive ambassader och ifall lagen träder i kraft (då blir ryska ett regionalspråk i 13 av 27 "län") tänker de gå vidare med detta och även till Europadomstol i Strasbourg. Herregud..

Tänk om man kunde använda all deras enorma energie i något mer vettigt..

Elena-Maria
0

Spännande, ska fråga min ukrainska väninna vad hon anser/tycker om det här.

Fred och god växt!

Bjornen
0

På Krim har namninsamling för lagen startat och där kommer ryska och tartariska att bli officiella minoritetsspråk som får en starkare ställning. Egentligen är ukrainska språket först tredje språk på Krim.

MissInAction
0

Jisses, säger jag. Ja där har man verkligen prioriterat. Vad tråkigt Obestämd

Just det, jag har ju en kollega som kommer från Ukraina. Skulle ha "utnyttjat" henne lite mer men vi har träffats så lite, och nu slutar jag snart på det jobbet. Vi har mycket att lära oss av våra medmänniskor Glad

Kluring om Ryssland

Bjornen
0

60.000 namn insamlade för lagen på Krim. Namninsamling är något nytt och det är oerhört många namn.

milaka555
0

Det var så roligt att läsa! Tänker ni inte fortsätta? GladFlörtGlad

Var inte Kiev-grad i början en rysk stad?… Förvånar mig varje gång att vissa människor (rätt många!) vill bråka, dela, separera istället att förenas och bli vänner Förvånad

Love is all you need

MissInAction
0

Jag har frågat mig detsamma Flört

Kul att du hittat hit förresten!
Hur kommer det sig att du har intresse av detta? Glad

Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Kiev-kantatet är den äldre statsbildning och länge vara Kiev huvudstad i Ryssland.

Totalt samlades det in 200 000 namn för nya språklagen på Krim. Namninsamling är ett mycket nytt och okänt påtryckningsmedel och det betyder att mer än 5 % av Krims befolkning skrivit på. Helt unikt.

Ytterligare fördel med lagen är att universiteten får ökat antal utländska studenter.