Ryssland iFokus

Ryssland

Etikettermatdryck
Läst 2866 ggr
DesK
0

Efterlysning! Ryska mat- och bakrecept

Jag är ju en samlae av recept, men ryska recept saknas i min samling, så om någon här har intressanta recept är jag mycket tacksam! Glad

/Désirée

MissInAction
0

Ja DesK, det skulle jag också vilja ha! Grytor och soppor och till och med böd Flört

Borsjtj då, har du något gott recept på det?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Momiji]
0

Åh! Ska ha ett recept på borsjtj någonstanns här hemma, får leta upp det

DesK
0

Japp jag har flera recept på Borstj,  ska sammanställa och posta här så snart jag hinner Glad

Sen har vi ju riktigt grovt rågsurdegsbröd som är typskt för Ryssland Glad

/Désirée

MissInAction
0

Gör gärna det!
Jag har för mig att det finns i Vår Kokbok, eller motsvarande, men jag kan inte tänka mig att det receptet är särskilt ryskt Obestämd

Kluring om Ryssland

MissInAction
1

Den här har du nog sett redan skulle jag tro! Flört
Hittade den imorse när jag bläddrade i Vår Kokbok. Jag skrev ett eget inlägg för den här.

Måste fråga dig DesK, om du kan berätta vad suckat är för något? Förvånad Det låter som någon slags sötning?

Pasjka - rysk påskefterrätt

Ca 6 personer
Tillagningstid ca 30 minuter, färdig att äta efter 4-24 timmar.

250 g Kesella eller Keso eller hemgjord färskost
1 dl russin
1/2 dl sötmandel eller nötkärnor
1 dl vispgrädde
1 1/2 msk socker
1 tsk vanilj- eller vanillinsocker eller 1/2 tsk Vanila
25 g suckat
2 äggulor

Kesella och hemgjord färskost har slät konsistens. Keso måste mosas i matberedare eller mixer eller tryckas genom nätsil för att bli slät.

Hacka russin och mandel eller nötkärnor tillsammans, då fastnar inte russinen på kniven. Vispa grädden och blanda den med socker och vaniljsocker. Blanda den släta ostmassan med russin, mandel eller nötter, suckat och gulor. Tillsätt grädden sist.

Placera en kaffebryggtratt med pappersfilter (minst 1x4) över en liten skål. Ös över blandningen i filtret. Låt stå kallt att rinna av till nästa dag. Med en lätt tyngd ovanpå tar det bara ca 4 timmar.

Stjälp upp pasjkan på ett fat och tag bort filtret.
Garnera med frukt eller bär.

Kluring om Ryssland

DesK
0

Härligt! Glad Jag har Vår kokbok och sisådär 500 kokböcker till  Cool

Suckat är kanderade citrussskal, namnet kommer från suckatcitron, som var ursprunget till kanderad suckat, men som sagt numera menar vi med suckat kanderade skal från alla olika citrusfrukter Glad

/Désirée

MissInAction
1

Jag tänker på såna där bitar av apelsinskal som man har på ambrosiakaka, är det något liknande? 

Här har vi nog mellan 10-15 olika kokböcker, några specialare inräknat - kinesiskt, LCHF, pasta och GI. Men det känns som mer än tillräckligt Tungan ute

Kluring om Ryssland

DesK
0

Ja det är det! Glad

Jo det är väl helt lagom, men jag har samlat kokböcker i närmare 40 år, förr köpte jag alltid några på bokrean varje år, men numera köper jag oftast bara kokböcker på utlandsresor och i andrahandsbutiker Tungan ute Sen håller jag på med en egen kokbok i datorn till mina döttrar Glad

/Désirée

MissInAction
1

Oki då har jag en liten aning!

Men vad gör du med alla kokböcker då? Provar du alla recept? Förvånad

Kluring om Ryssland

DesK
0

Jag läser dem ordentligt, ungefär som jag läser en vanlig roman eller annan bok och visst provar jag en hel del recept, men oftast låter jag mig inspireras till att variera vardagsmaten.

/Désirée

MissInAction
0

Då är man ordentligt intresserad, om man läser så noga Glad Jag har gjort det någon gång ibland men inte på så många recept, utan mer lite här och där.

Kluring om Ryssland

DesK
0

Japp, du vet, maten är halva födan Tungan ute och vad som är riktigt kul är att min yngsta dotter nu ger sig in i den branschen, hon börjar gymnasiet på måndag, restaurang, konditori, bageri Skrattande Så nu har jag en jättebra ursäkt att köpa nya intressanta kokböcker Oskyldig

/Désirée

MissInAction
0

Hihi, perfekt! Då är du väl stolt kan jag tänka mig! Flört

Kluring om Ryssland

DesK
0

Jag är en mycket lyckligt lottad mamma Skrattande Min äldsta dotter börjar sista året på Naturvetenskapliga programmet och hon siktar på biokemi Glad Det blir nog lite lättare för gamla mamma att hänga med i yngsta dotterns studier Flört

/Désirée