Nytt gasavtal
Nu förbereds nytt gasavtal mellan Krim och Ryssland.
Är det dags för det nu. Var kan jag läsa om det? Är lite lagom intresserad av energi 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jag läser ju regelbundet olika tidningar på Krim och där omtalas det nya avtalet. Jag hittar inte artikel nu. Krimär ju mera ryskvänlig än resten av Ukraina.
Detta är i dags läge inget mer än Ukrainas premierministers tolkning, och det är inte första gången han uttalar sig på så vis. Han säger jämt att Rysslands ledning är redo att diskutera Ukrainas förslag och argument angående det nuvarande avtalet. Ja, man kan alltid diskutera och argumentera om det finns några konkreta förslag och ideér, det har man försökt göra många gånger under dem senaste åren, men problemet är att Ukrainas "argument" är endast klagomål på att de betalar det högsta priset för rysk gas i Europa, vilket inte riktigt stämmer; klagomål på att detta höga pris gör deras ekonomi ickelönande och ickeeffektiv; att den dyra ryska gasen sänker ukrainska folkets livskvalité på grund av att pengar inte räcker till vård, pensioner osv.; att Ryssland måste ta hänsyn till deras problem och sänka priset, utan att begära ngt i gentjänst. Frågan är då varför de har skrivit under avtalet? Jag kommer ihåg vilken euphoria det varit på ukrainska internetforumen strax efter att avtalet undertecknats, vilket år det nu var, 2009 eller 2010. Det var så mycket glädje då på grund av att de "hade lurat dumma ryssar"! Men nu är läget annorlunda, Timoshenko som skrivit under avtalet, sitter i fängelse, och ukrainare gnäller om att detta avtal är orättvisst. Vadå orättvisst? Varför måste ryssar stå för deras livsstandard? De är ju självständiga sedan 20 år tillbaka, och självständiga länder måste försörja sig själva. Om man inte kan eller har råd med det får man då göra eftergifter, men det vill de inte heller göra, utan de försöker argumentera med att "vi är ju brodersfolk (ja, då kommer de ihåg det!) och har en lång gemensam historia bakom". Hur många gånger har ryssar hört det och ställt upp i andra frågor, efter Sovjets kollaps.. Nu är man trött på det och vill inte betala för kalaset längre. Ukraina hela tiden vänder Ryssland ryggen och drömmer om att få vara med i EU och ständigt deklarerar detta och vägrar ens att diskutera en möjlighet att bilda en ekonomisk union med Ryssland trots att våra länder är ekonomiskt bundna med varann i många aspekter, och samtidigt vill de ha ett lägre pris för gas för att kunna fortsätta sin resa mot EU fast Europa redan förklarat att Ukraina inte är välkommen där, så att säga, och att EU redan har tillräckligt med ekonomiska bekymmer i samband med Grekland, Italien, Spanien, osv.
"Gazprom": "Vi har en ständig dialog med Ukraina. Det är absolut otvivelaktigt att Ukraina måste fullfölja avtalet, både i den delen som gäller gasleverans till Europa och i den delen som gäller gasuppköp för själva Ukraina. Idag finns det inga som helst förhandsuppgörelser angående någon avtalsändring".

Ett nytt gasavtal som gäller Krim är färdigförhandlat och ska undertecknas de närmaste dagarna.
Hittar ingenting om detta på internet. Senast pratade ukrainska premierminister Azarov om gas den 31 maj och såvitt jag ser har han inte nämnt nåt om något avtal mellan Ryssland och Krim. Kan man få en länk till nyheten? Jag undrar bara hur kan ett avtal mellan ett land och bara en del av ett annat land, där det handlar om stora pengar, vara möjligt? När det redan finns ett stort avtal mellan länderna.. Spekulerar ukrainare om ryska flottan i Sevastopol igen som vanligt?
Konstigt att ukrainare inte skriver någonting om detta på det forum som jag brukar läsa..
Detta var märkligt
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Här är artikeln ur Krimskaja pravda
http://www.kp.crimea.ua/news/2012/05/28/kreml-gotovit-krymskie-soglasheniya
Jaaa du 
Det som jag ser: artikeln handlar om att Kreml förbereder en "krimsk överenskommelse" och namnet tyder på att Putin och Yanukovitj snart kommer att ha ett möte i Krim dit Putin kommer med en bunt dokument. Man har kommit överens om detta nya möte för några dagar sedan då Putin och Medvedev träffade Azarov i Moskva. Då har de diskuterat eventuella lösningar av problemet med gasavtalet, frågor kring ett kärnkraftverk i Ukraina som Ryssland kan hjälpa till att bygga färdigt, samt Rysslands eventuella deltagande i ett projekt kring ett nytt flygplan. Dessa och andra frågor kommer att diskuteras nu i Krim för att parterna ska kunna nå respektive överenskommelser.
Alltså: det handlar om överenskommelser om olika aspekter och inte alls om ngt nytt gasavtal mellan just Krim och Ryssland.

Lägre gaspriser aviseras enligt Naftogas under tredje kvartalet (2-3%). Avtalet mellan Ryssland och Ukraina om gaspriserna förväntas bli klara vid nästa möte på Krim.