Ryssland iFokus

Ryssland

Etikettkultur
Läst 2722 ggr
[SweetRose]
0

Ryska författare

Hur många av de stora ryska författarna har ni läst något av?

Själv har jag bara plöjt igenom brott och straff av Fjodor Dostojevskij än sålänge men Doktor Zjivago av Boris Pasternak står högt upp på listan!

MissInAction
0

Oj jag har bara läst Dostojevskij också Skäms och ska jag vara riktigt ärlig så tog jag mig inte så jättelångt i Brott och straff, jag antar att jag hade lite svårt för realism-biten. Det blev för grymt och jobbigt att läsa med vissa scener som handlade om en häst…. ni som läst boken vet nog vad jag menar. Men jag planerar att läsa mer, köpte en packe med även Idioten och Bröderna Karamazov Glad

Sedan har jag läst lite dikter från klassiska författare, som jag i nuläget har glömt bort namnen på. Det var då jag läste ryska för sex år sedan!

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[SweetRose]
0

Ja, det är inte lätt att komma ihåg namnen!

Åh, idioten och bröderna Karamazov har jag också täkt läsa! Har dem här hemma någonstans i gömmorna Glad

MissInAction
0

Undrar om de är lika "grymma", vad tror du? :)

Kluring om Ryssland

[SweetRose]
0

Ja, absolut! Speciellt Bröderna Karamazov tror jag är riktigt bra. Många har sagt det och storyn verkar riktigt spännande :) Hur tänker du?

MissInAction
0

Hehe, jag tänkte mig grymma som i otäcka :p men visst, det låter ju jättebra att du har hört det! Överhuvud taget att folk pratar om böckerna brukar vara positivt :)

Kluring om Ryssland

Butros
1

Bröderna Karamazov började jag läsa och jag tyckte mycket om den. Att jag inte läste hela, berodde på tidsbrist. Jag ser dock fram mot att få läsa den.

En bok, som jag läste för många år sedan, är Varlam Shalamov: "Berättelser från Kolyma". Shalamov föddes 1907 och satt 17 år i arbetslägret Kolyma, för att han påstått att nobelpristagaren Ivan Bunin var en klassiker inom den ryska litteraturen. Shalamov är förvisso inte en av dem man menar med "de stora ryska författarna", men hans berättelser från ett arbetslägerområde i Sibirien, där tre miljomer människor lär ha avlidit under sovjettiden, förtjänar att aldrig glömmas bort.

MissInAction
0

Den där boken har jag velat hitta. Hade glömt bort både författare och titel så nu vill jag tacka dig för att du hjälpte mig! Kyss
Det är ju ett fruktansvärt öde att bli frihetsberövad under så lång tid endast på grund av ett påstående eller en åsikt. Så absolut, jag tycker att du har rätt i att han förtjänar att aldrig glömmas bort.

Kluring om Ryssland

Butros
0

#7 Hans bok Skovelmästaren har gått som radioföljetong. Ibland finns de utgivna som talböcker.

MissInAction
0

Åh, jag älskar P1:s program när de läser ur en bok Glad Helt OT men en historia som verkligen fastnade var "Den osynliga väggen" av Harry Bernstein.

Kluring om Ryssland

Grodan
0

Jag har läst många ryska böcker faktiskt. Speciellt klassiker.

• Fjodor Dostojevski
  • Maxim Gorki
  • Tolstoj
  • Ivan Gontjarov
  • mfl

Dostojevskis alltför tjocka "Idioten"  är en bok jag måste läsa (och gärna förstå) innan jag dör. Den ligger här. Halvläst. Den är såååå jobbig… Flört

När jag var politisk så läste jag en hel del anarkistisk litteratur skrivna av ryssar för länge sedan. Behöll dock ingen av de böckerna och kommer inte alls ihåg några namn. Men de var otroligt tunga, svåra och även roliga böcker.

Jag kan rekommendera Oblomov av Ivan Gontjarov. Det är en otroligt rolig bok. Gammal klassiker som även gjorts film av (har dock inte sett filmen). Jag behöll boken länge i min bokhylla trots att jag sedan några år inte sparar på olästa böcker pga platsbrist, för att den var så bra.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissInAction
0

Vad kul, Grodan - du är en såndär som jag sett på flera olika sajter på iFokus, trevligt att se att du även läst lite ryska författare Skrattande

Om du ska försöka kateborisera de författare som du har läst - var tycker du man ska börja om man är intresserad av rysk litteratur?

Själv har jag inte tagit itu med att läsa färdigt Brott och straff Skäms och listan på böcker jag vill läsa blir bara längre och längre, haha! Men det är väl för att jag vet hur tungt det var, visserligen spännande - jag gillar den målande beskrivningen i boken, men det var psykologiskt tungt. 

Den där filmen du nämner har fått 7.4 på imdb. Verkar vara lite komedi? Det vore ju skönt som omväxligt - de flesta ryska filmer jag sett ha varit mer elle rmindre allvarliga Glad

När jag googlade på Oblomov fick jag upp en restaurang, som tydligen är rätt omtyckt, i Moskva också.. kul.

Kluring om Ryssland

Grodan
0

#10 "Jag behöll boken länge i min bokhylla trots att jag sedan några år inte sparar på olästa böcker pga platsbrist, för att den var så bra."

Skulle stått: Jag behöll boken länge i min bokhylla trots att jag sedan några år inte sparar på lästa böcker pga platsbrist, för att den var så bra.

#11 Jo, jag är egentligen en boknörd. Vända papper IRL alltså…

Brott och straff är tung, ja. Jag kan tyvärr inte säga att den heller tillhör mina favoriter. MEN jag har bara läst den en enda gång!!! Klassiker kräver egentligen att man läser dem flera gånger. Speciellt sådana här tunga och dubbelbottnade böcker.

Oblomov däremot, ja. Den är glad och rolig. Rekommenderas.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissInAction
0

Jo jag fick läsa om just den meningen en gång men förstod att det ju var så du hade tänkt Cool

Bibblan borde ha boken, tänker jag! Om inte annat så finns den kanske på något av universitetsbiblioteken.

Kluring om Ryssland