OT - Trevlig Midsommar!
I dag är det Sommarsolståndet och i morgon är det Midsommarafton. Nu är kvällarna som ljusast och har man lite tur med vädret så får man passa på att njuta av det - sedan vänder det! Vad tiden går fort. Om ett halvår så är det ju jul igen!
Jag läste något roligt om Midsommar: enligt gammal folktro ska man spara midsommarkransen och lägga den i julbadet om man vill hålla sig frisk och stark under resten av vintern. Undrar vad torkade midsommarblomster kan åstadkomma?
Traditionen att tända en midsommareld levde kvar i Sverige långt in på 1900-talet. Seden förekommer fortfarande i Norge, Finlanad, Danmark och på vissa håll nere på kontinenten.
Och visst har du väl hört att man ska plocka sju sorters blommor och lägga under huvudkudden på Midsommarnatten? Det säs att man då ska drömma om sin tillkommande. Men vilka blommor är det man ska plocka?
Jag hoppas ni alla får en trevlig Midsommar! Och ni som gillar alkohol - lämna bilen hemma 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Счастливого праздник летнего солнцестояния !
Ett försök att hitta rätta orden. Berätta gärna det korrekta Ni som behärskar ryska på riktigt.
Annars säger jag: Gla Mess-sâmmâr !
Ja, Праздник Летнего Солнцестояния, sommarsolstånd, om man översätter ordagrant. Ett mer bekant namn är Ivan Kupalas fest eller Kupalas dag. Detta är dock ingen helg i Ryssland utan snarare ett minne av gamla traditioner. Ivan Kupala/Kupalo var en mytologisk person och en av dem hedniska gudarna hos östslaviska stammar, förmodligen även hos västslaviska samt hos litauer.
Hälsning från Disagården i Gamla Upsala
Nu är det dags för matjessill och potatis, känner jag. Sedan jordgubbar med grädde <3
Jag har gått och dragit på mig en förkylning, men det är ju faktiskt bara Midsommar en gång om året!
Kluring om Ryssland

Hahaha den var bra! 
Ja jag har också tänkt den tanken - att de flesta verkar ha svårt med svenskan! Det blir väl så med talspråk, helt enkelt… Jag delar länken vidare! 
Kluring om Ryssland