Ryssland iFokus

Ryssland

Etikettoff-topic
Läst 1189 ggr
MissInAction
0

OT - Bojkotta Blåkulla!

Åk till Hogwarts istället! Glad

Det var budskapet då Uppsalas egen Harry Potter-förening demonstrerade på gatorna inne i stan igår. Man tycker alltså att unga häxor och trollkarlar bör öka till Hogwarts och lära sig hederlig magi, istället för att lockas till Blåkulla för att utöva svart magi. 

Här är Uppsala Slug Clubs's blogg som är uppdaterad med bilder och grejer Glad

Har vi några fler Harry Potter-fans här?

Glad Påsk på er! Skrattande

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Momiji]
0

Den var bra Glad

MissInAction
0

Eller hur Cool

Nu blir det äggfrukost här. Vad äter du till Påsk? Har ett minne av att du inte äter ägg? Glad

Kluring om Ryssland

[Momiji]
0

Jo, jag tål ju inte ägg(kan dock äta om det finns ägg i mat, som pasta och liknande). Det blir lite olika beroende på vad som bjuds då jag aldrig hinner äta hemma under påsken. Igår blev det en kokosmjölks"gryta" med nudlar och massa grönsaker och svamp, idag ska jag till farmor så jag gissar på ris, potatis, morötter och mackor. Men jag vet inte, hon kanske överraskar med vegetarisk palt Glad Alltid lika spännande och se vad man får.

MissInAction
0

Oj hur gör man vegetarisk palt? Förvånad

Kokosmjölk är så himla gott! Använder gärna det i grytor och wok. Så gott med röd currypasta och lime.

Kluring om Ryssland

[Momiji]
0

Man hoppar över att sätta fläsk i den Glad

Men det blev potatis och morotsmos med lingonsylt och mackor idag Glad

Farwuq
0

Man får kanske se till och utbilda sig på gamla dar och ta en tur till Hogwarts.
Undras om gamle draken Farwuq är välkommen dit?

Tungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tride
0

Vad jag har förstått så utövas igen svart magi på Blåkulla. Det verkar vara fråga om ett sorgligt missförstånd och gamla fördomar som hänger kvar.  På Blåkulla träffas folk i magi-branchen till årliga konferenser och överläggningar och för att få vara ifred för förföljelse och förtal. Man byter tips och erfarenheter.

http://www.wicca.nu/index.html

Här en länk till Wicca - den gamla "häx"-religionen, som kanske kan vara av intresse.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

MissInAction
0

Jamen absolut! Drakar är hmm, egentligen inte välkomna på Hogwarts men det har hänt att folk har smugglat dit drakägg Skrattande
Om du inte läst böckerna så kanske det är läge att ge det en chans. De har fascinerat läsare i alla åldrar. De äldsta medlemmarna i vår förening har varit 60-70. Om du är hygglig på engelska så rekommenderar jag det för en bättre läsupplevelse. Men svenska går naturligtvis bra, det med Glad

Ja Wicca, det läste jag in mig på för många år sedan.
Men det är väl det som gammal folktro ofta bygger på - föreställningar, sägner, påhitta. Mycket har väl hittats på för att hålla barnen i styr, och även kvinnorna Tyst Till och med jag har hört mycket historier hemifrån när jag var barn. De skrämde upp mig jättemycket och det var inte svårt att föreställa sig hur det påverkade vanligt folk förr i tiden.. utan uppslagsverk, medier och så vidare att informera sig med.

Någon kvinna i min släkt var tydligen anklagad för att ägna sig åt häxkonster, då hon använde örter till att hela skador och sjukdomar. Skrämmande, det där, men väldigt intressant!

Känner du till Det stora oväsendet? I slutet på 1600-talet avrättades en kvinna från min hemby, Lima, i Dalarna. I Älvdalens kommun, där min mamma kommer ifrån, var det 30 anklagade och 7 avrättade Rynkar på näsan

Kluring om Ryssland

Tride
0

Jag känner till en del om dessa processer mot häxor. Väldigt otäckt. för några år sedan var jag också inne på Nordiska Muséets arkiv och gjorde lite forskning där inför ett evenemang som jag planerade. Intressanta och avslöjande dokument som visar hur folk tänkte.

I dag har ordet häxa en lite annorlunda klang, och kan också användas positivt i betydelsen stark och kunnig.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

MissInAction
0

Visst är det otäckt. Nästan overkligt att detta har förekommit såpass sent i tiden. 

Jag kan föreställa mig att ordet häxa har en positiv betydelse ja, inte minst med hjälp av Harry Potter-böckerna som åtskilliga miljoner människor har läst. Glad

Kluring om Ryssland