Ryska filmtips?
Rysk film som berör, roar eller oroar?
Själv har jag sett en hel del och minns fortfarande känslan jag fick av flera av dem. Bland annat gillade jag
Bergens fånge - Sergej Bodrov
Barberaren i Sibirien - Nikita Mikhalkov
Brända av solen - Nikita Mikhalkov
Solyaris - Andrey Tarkovskiy
Stalker - Andrey Tarkovskiy
Bröder (Brat) - Aleksey Balabanov
Den ryska arken - Aleksandr Sokurov (den här filmen gjordes i en enda tagning!)
Rasputin (amerikansk film men utspelas i Ryssland) - Uli Edel
Stalingrad (också amerikansk men handlar om Ryssland) - Joseph Vilsmaier
Så, just nu kommer jag inte på några fler, men det dyker kanske upp senare, isåfall uppdaterar jag här nedanför!
Kan väl också tipsa om den svenska filmen Lilja 4-ever ifall ni inte har sett den. Den utspelas både i Ryssland och Sverige. Näsdukar nära till hands rekommenderas!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Just ja, här är en mycket bra och sorglig film. Den första ryska film som jag såg på bio faktiskt, en äldre biograf här i Uppsala
Återkomsten - Andrei Zyvagintsev
Kluring om Ryssland
Ja, Stalker är en helt fantastisk film, jag satt som på nålar nästan hela tiden, trots det långsamma tempot.
En riktigt cool, men stundvis konstig (fast det kanske är standard för ryska historier
) är fantasyfilmen Night Watch. Den är dessutom i min favoritfantasysubgenre: Urban fantasy, vilket ger den ett extra plus från mig.
Kluring om Ryssland
#3 Day Watch är ju uppföljaren till Night Watch. Båda filmerna står i min bokhylla, men jag har inte tagit mig tid att se Day Watch ännu.
Då är det som jag tror, och jag bör ha sett den.. men trailern gjorde mig bara förvirrad. Får ta en till runda och kolla igenom 
Kluring om Ryssland
"9 rota" ("9 кompaniet") om kriget i Afghanistan. En väldigt stark film, om inte brutal.. Den har inget gemensamt med amerikanska glamorösa krigsfilmer där unga vacka amerikanare räddar världen eller hur enkelt som helst bekämpar terrorister runtom jorden osv… Det är en film som visar ett krig som det är.. En film som många amerikanare och även människor i Väst Europa borde ha sett innan de givit sig iväg till Afghanistan (eller till Irak) under förävändning att hjälpa folk där nere med att inleda demokrati.
Apropå den ovannämnda amerikanska fillmen "Stalingrad" - de måste skämmas för en sån "filmprodukt", som inte har ngt med verkligheten att göra.. Stalingrad var ett helvete, en riktigt köttkvarn, och inte alls någon idyllisk plats för en duell mellan 2 prickskyttar, även om själva duellen hade ägt rum. De borde ha läst memoarer och dokument, tyska eller ryska, spelar ingen roll, innan de ens påbörjade sitt projekt..
Jag håller med dig helt angående Stalingrad. Som sagt, amerikansk film, så vad annat kan vi förvänta oss.. 
men jag tyckte ändå att jag skulle ta med den i listan.
9 kompaniet har inte jag sett. Den är nu tillagd i Att se-listan, låter som en film värd att se.
Kluring om Ryssland
"72 meters"
The film begins in the 1980s Soviet Union. Two best friends, Orlov and Muravyev, are serving at the Black Sea Navy Base in Sevastopol, Crimea. Both fall in love with one beautiful girl Nelly, and their friendship suffers a first blow. Because she picks Muravyev, his friend Orlov struggles with an inferiority complex and becomes a secretive alcoholic. After the collapse of the Soviet Union in 1991, both friends are transferred to the Northern Fleet on the Polar Ocean. One day their sub is performing a routine training. A disturbed WWII mine slowly moves on a collision course with the sub. A mighty blast knocks down everyone inside the wrecked sub, 72 meters below the sea level. Then ensues a nerve-racking struggle for survival.
http://www.youtube.com/watch?v=0Blx9-7MQP8
engelsk text.
Rekommenderas!
Lilja 4-ever är en fantastisk film. Jag gråter inte till den (det finns bara två filmer jag någonsin gråtit till i hela mitt liv) men jag mår extremt dåligt inombords då jag ser den.
Tackar för övriga tips, behöver lite nytt att kika på! 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
"Papa" ("Daddy")
// Based on A. Galych's play "Matrosskaya Tishina", "Papa" tells a story of a Jewish father who dreamed of seeing his son perform on a stage in front of huge audiences, he dreamed of seeing him as the greatest violinist of his time. To achieve the goal he taught his son Dodik how to play the violin from the yearly age. When Dodik grew up he left the small town he and his father lived in to study in the Moscow Conservatory leaving his past behind. But one day he has to choose either to loose his father or everything he has achieved.
"Vor" ("The Thief", "Ryska tjuven")
// A woman meets a man who isn't the right man for her - but she hasn't realised it yet…
Jag har tyvärr inte lyckats att hitta några engelsktextade versioner.. :(
Vad bra att hela filmen finns på YT!
Jag har lagt den som Favorit så ska jag titta vid tillfälle.
Visst, jag mår också dåligt av den filmen. Och jag kan inte låta bli att titta! Visst är det konstigt
Tycker det är en väldigt bra film.
Åh, Ryska tjuven hade jag glömt! Den är bra, vill jag minnas.
Tackar så mycket för tipsen!
Kluring om Ryssland
Har nu hittat "Papa" /"Daddy" med engesk text, om någon fortfarande är intresserad (om man redan inte hittat denna version själv :)
Tack så mycket för tipset! Jag hade helt missat den här filmen och jag känner att jag är i stort behov av mer rysk film nu. Är filmen sorglig? Känns så på beskrivningen
Tänkte att jag kanske får välja vilken tid under månaden som jag tittar på filmen isåfall 
Kluring om Ryssland
Ja, det kan man säga att den är sorglig, det är ju ett drama.. Det är en väldigt tragisk historia om en familj, far och son.. Men filmen är jätte bra tycker jag, har tittat på den igen idag, just den ovannämnda länken, och jag tycker att den engelska texten motsvarar originalet ganska väl.
Försöker hitta några andra filmer värda att se, engelsktextade. Sitter nu hemma med världens förskylning och letar efter några bra tips :)
Förresten, har någon tittat på "72 meters" (länken ovan)? Vad tycker ni om den? jag är bara nyfiken :)
Har upptäckt något som jag själv inte sett, tänker titta på den imorgon:
"The Cuckoo"
http://www.youtube.com/watch?v=PdGbKBhgNak&feature=related
Det finns väldigt många filmer som jag absolut skulle rekommendera att se men de är otextade.. :(
Jaha, misstänkte det
ska försöka få sambon att titta på den med mig, som moraliskt stöd.
De där filmerna utan text, är de också på youtube eller? Du kan ju klistra in länkar till dem här ändå, för det finns nog en och annan här som förstår ryska och kan hänga med i filmen! 
Kluring om Ryssland
Nja, tror väl inte att du kommer att behöva något moraliskt stöd, den är inte så himla sorglig, men kanske ett par näsdukar till hands kan behövas :) Ja, det finns många filmer på youtube, jag kanske kan länka till ngt intressant (enligt min åsikt) även om filmen är otextad..
Nu vet jag inte vad min dator håller på med, den verkar ha sitt eget liv
först blev det 2 inlägg med samma text och nu går det inte att ta bort det "tomma" inlägget.. :(
Hur som helst:
"Taras Bulba" (eng.text) som jag hittat nu och ska se imorgon:
http://www.youtube.com/watch?v=k2Pplbq3TJw&feature=related
kan inte säga någonting om filmen, har läst en del recensioner tidigare men ärligt talat så minns jag inte vad kritikerna tyckte, och egentligen så är jag inte så intresserad av deras åsikter 
Tog bort den tomma kommentaren
Nåja. Jag har blivit rätt blödig på senare år, jag gråter för inslag på nyheterna!
Jag gråter för att det är sorgligt, för att det är vackert, för att det är lycka..
Kluring om Ryssland
Jag gillar Andrey Tarkovskiys filmer, de kräver väldigt mycket av betraktaren, det är inte något billigt skräp från landet i väster.
Jag har bl.a. sett Stalker och Solyaris.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Kanske också Den yttersta domen - Andrej Rubljov? Trots att den går på tv någon gång vartannat år eller så, haha, så har jag inte lyckats se den
Den har fått högt betyg.
Stalker är en av de konstigaste filmer jag har sett. Och väldigt långsam men ändå kan man inte slita sig!
Kluring om Ryssland