Talar ryssar bra engelska?
Jag tänkte om jag skulle åka dit någon gång, är det hyfsat lätt att kommunicera med befolkningen eller borde man lära sig lite turistryska innan man åker? Generellt tänker jag. :)
Hej!
Hm bra fråga
Jag har tyvärr aldrig varit i Ryssland själv men min erfarenhet av ryssar som jag pratat med via röst-chatt över nätet är att de inte är så vansinnigt bra. Det har varit mestadels unga personer och då har vi verkligen haft svårt att göra oss förstådda eftersom deras engelska-nivå verka ha varit som min ryska-nivå var
(nu är den tyvärr ännu sämre)
Men kanske någon av de som faktiskt har varit där har en annan uppfattning? Det beror nog på vart du åker också. Moskva känns väl lite mer "västligt" så de kanske är mer öppna för språk?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

I Ukraina och särskilt på Krim är engelska kunskaperna nästan obefintlig. Tullpersonal kan sina ramsor på engelska men inte mera. Ett fåtal ungdomar kan lite engelska om de läst engelska på universitet. Många högt utbildade på universiten kan ingen engelska alls. Om man har tur kan någon personal på hotell enstaka engelska ord.
Poliskåren i Kiev ska lära sig lite engelska inför fotbolls-EM.
I Ukraina ska vägskyltning införas även med västeuropeiska bokstäver inom några år.
På Krim är engelskan sjätte eller sjunde språk efter ryska, ukrainska, tartatriska, turkiska och kanske franska och tyska.
Vi i Sverige har extremt bra engelskautbildning i skolan idag, men våra föräldrar och deras föräldrar har inte haft någon superengelska, och det beror på utvecklingen här.
Det är inte många länder världen över som har engelska på den nivå som vi har här. Du kan nog göra dig förstådd med gester och övertydlighet med engelska, men du bör inte förvänta dig att de kan föra rena konversationer på samma sätt som vi.
Jag har aldrig pratat "in person" med någon ryss, men konverserat via chatt väldigt många gånger, och mina erfarenheter bekräftar min teori/vetskap kring det hela. De är inte så bra och förstår inte så lätt det man skriver, och då bör ju ändå ungdomarna vara bättre än de vuxna/gamla med tanke på att man knappast fick någon engelskaundervisning där för, tja, säg 50 år sedan? Vet ju inte säkert såklart, men ja.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?