ihjälfrusna i Ukraina
Minst 63 har frusit ihjäl i Ukraina, varav 8 på sjukhus. Omkring tusen på sjukhus för frostskador.
Tusentals hus på Krim strömlösa och elbrist. Delvis har elförsörjningen även påverkats genom att ledningsstolpar har stulits. Alla skolor stängda. Isläggning på Svarta havet. Många mindre vägar stängda av snömassor. Järnvägstrafiken med stora problem. Simferopol hade minus 21 grader i natt.
Ja usch, det är hemskt
Man undrar om det inte fanns någon som hade hjärta nog att låta dem komma in inomhus? Åtminstone in i trapphus…
Tänk, samhället blir ju helt förlamat..
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Drygt 40.000 har fått plats i värmestugor. I Simferopol har tält sätts upp som värmestuga och där serverar motsvarande kommunfullmäktiges ordförande varma soppor.

Gårdagens totala dödstal i Ukraina var 101, 11 på sjukhus, 26 hemma och 64 utomhus.
Räddningsaktioner på Krim bland annat i Evpatoria för sjöfåglar, där de placeras i fängelseceller sedan de sågats loss från isen.
Man vädjar att låta vilda hundar och katter få komma inomhus och ge dem mat.
Nästa år förväntades en rekordskörd av spannmål på Krim. Sannolikt skadas en stor del av höstsådden under denna vinterkyla.
Men fy, vilket elände
stackars dem! Jag blir så ledsen när jag hör och läser om sånt. Är nog därför jag nästan aldrig ser TV-nyheterna längre…
Hur stor är spannmåls-odlingen i Ukraina, Bjornen, vet du det?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Fölrra året var spannmålsskörden i Ukraina 55 miljoner ton. Man odlade vete på knappt 7 miljoner hektar som var 3% av världsarealen. Ukraina har ju varit Europas kornbod. Tyvärr har jordbruksnäringen fått förfalla under slutet av den kommunistiska styret och det tar lång tid att återuppta näringens status igen. Mycket stora arealer är inte i bruk numera.
Jag läser ju regelbundet olika tidningar från Krim på nätet. Det är i många fall annorlunda fakta mot vad som publiceras i Sverige. Det gäller förstås särskilt händelser i Ukraina och Ryssland, men också olika händelser i övriga länder kring Mellersta Östern. Vissa händelser publiceras flera daga före västeurpeisk press.

Jag har haft en tanke sen en tid tillbaka att man kanske skulle bosätta sig i Ukriaina när man har blivit pensionär, men om risken är stor att man kommer att bli utsatt för ouppvämda hus med elbrist så är kanske denna tanke en dålig ide. Finns det någon som har bra erfarebhet om hur det är att bo och leva i Ukraina och om den här vintern är en engångsföreteelse eller inte

Större delen av Ukraina har ett typiskt inlandsklimat som kan innebära mycket kalla vintrar och mycket varma somrar. Allt beroende på var det ryska högtrycket befinner sig under sommar och vinter. Ostliga vindar ger ofta kalla vintrar.
Södra och sydvästra delarna kan ha stora variationer särskilt under vintern, med uppemot 20 grader varmt eller 20 grader kallt. Normal genomsnittliga vintertemperatur på Krim är något under noll grader. Men även Krim har stora lokalavariationer beroende var någonstans. Det är stora skillnader mellan korta sträckor.