Ryssland iFokus

Ryssland

Etikett: östeuropa
Läst 1696 ggr
Bjornen
0

Isläget i Svarta havet

Runt stränderna runt Krim börjar isarna lägga sig. Vid Kerch kan man nog snart gå över till Ryssland, särskilt om färjetrafiken upphör. Man talar om den kallaste tiden sedan 1942. Sannolikt var det då bron över till ryska fastlandet förstördes. Ny planeras men rädsla finns att den ska skadas när isläget blir svårt. Sjöfarten i Azovska sjön har svårt att fortsätta. Mycket kallt vid Bosporen = (det ryska Bosporen (=utloppet vid Azovska sjön i Ukraina)) som inte är det samma som "vårt" Bosporen =vid Istanbul.

En varning att mata sjöfåglarna med att ge dem bröd i det salta vattnet. Det blir skadliga halter av salt. Men sjöfåglarna har på sina håll fruset fast i isen.

Bjornen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kerch

Bjornen
0

Nu är färjetrafiken stoppad och all sjöfart till och från Azovska sjön. Ett antal fartyg infrusna. Nu behövs isbrytare i Svarta havet.

MissInAction
0

Men fy så hemskt! Rynkar på näsan Och det här är inte så vansinnigt långt ifrån oss..

Kanske är hemskt men jag blir mest ledsen när jag tänker på fåglarna.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Flera fartyg har varit infrusna ett antal dagar och bestättningen svälter och båtarna riskerar bränslebrist.

MissInAction
0

De får smälta is och koka…. så kanske det blir öppet hav igen Flört
Nej skämt åsido.. jag tycker bara det är hemskt så det är väl därför jag skämtar om eländet.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Kerchsundet är åter öppnat med isbrytares hjälp. Isvallarpå 2½ meter har forserats. Båttrafik endast med assistans.

Endast en ukrainsk hamn är helt öppen och isfri, nämligen Sevastopol. Vissa transportbåtar angör Sevastopol istället för Odessa.