Ryssland iFokus

Ryssland

Etikett: off-topic
Läst 1142 ggr
MissInAction
0

På Spåret i Ryssland

Den som gillar frågesport och allmänbildning och missade På Spåret nyss på SVT1 kan se det antingen i repris, eller på SVT Play.
Ett av resmålen var en rysk stad och så naturligtvis några frågor på den! Nu tänker jag inte säga vilken stad i det här inlägget, ifall någon vill gissa själv Skrattande

Länk till programmet på webben

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Momiji]
0

Annars kan ni hoppa till 24.30 ungefär, hänga med på en resa hem till mig Glad

Vilken nostalgikänsla man fick när man fick se Matrjosjka dockorna. Sen skadade det ju inte att man fick se klipp ur Svansjön(Pjotr Tjajkovskij, när dom visade balletfrågorna) och fick lyssna på fin musik

MissInAction
0

Ja precis! Vilka trevliga resmål det var ikväll Skrattande

Kluring om Ryssland

[Momiji]
0

Japp Glad

[Momiji]
0

Helt OT, men lika förskräckt varje gång jag hör någon från Pite prata i tv. Tycker det låter så konstigt då, fast jag är fullt medveten om att jag låter likadan. Står man och pratar med någon som vanligt tycker man inte att det låter konstigt, men just när man ser det på tv sådär tycker man att det låter jättekonstigt

MissInAction
0

Absolut, jag känner igen det Tungan ute Men jag tycker ju att norrländska dialekter låter fint! Dalmål däremot är väl inte lika roligt.. för mig iaf, som är uppvuxen med det. Haha det kanske är så det brukar vara..

Om du såg programserien Svenska Dialektmysterier med Fredrik Lindström för några år sedan så var de på min hemort i ett program, Lima i västerdalarna.

Kluring om Ryssland

[Momiji]
0

Jo, det såg jag, kommer dock inte ihåg så mycket av det Oskyldig

En dialekt som jag tycker om är den som min kompis har. Hon pratar norrländska samtidigt som hon bryter på ryska Glad

MissInAction
0

Åh, det låter inte helt fel… ryska är mitt absoluta favoritspråk av alla som jag hört. 
Har en kollega som kommer från Ukraina och det hörs också Tungan ute

Kommer du ihåg de där smyckeskrinen med en ballerina inuti? De finns nog fortfarande. Jag fick ett sånt när jag var liten och jag har det fortfarande kvar, står här på fönsterbrädan. Den spelar Svansjön Glad

Kluring om Ryssland

[Momiji]
0

Åh! Dom kommer jag ihåg. Tyvärr blev mina aldrig särskillt långlivade eftersom jag spelade dom konstant. Tror det finns ett kvar hos farmor Glad

MissInAction
0

Jag ska nog behålla min, kanske blir antikvärde om hundra år xD

Kluring om Ryssland