Rysskyla i Dalarna :)
Hehe, ni har väl läst kvällstidningarnas löpsedlar? "Nu kommer ryssvärmen!" och "Rysskylan slår till"… xD
Jag och sambon tog tåget i dag från Uppsala hem till Dalarna för att fira jul med mina föräldrar. Vi gick 1 km från bussen hem och tyckte nog det var lite kallt. Dock så kunde vi inte föreställa oss att det var -16! 
(Det kallaste vi haft i Uppsala hittills den här "vintern" är väl -8.) Träden var helt vita, en stark doft av trä följde oss hela vägen hem. Det bet i kinderna, näsborrarna "fastnade", det knarrade under sulorna, snön gnistrade och de ofantligt många stjärnorna likaså… jag hade nästan glömt bort att de fanns där uppe. De syns bättre här
Kanske kommer det någon vinterbild här någon dag, då jag precis har fått hem min nya kamera, som jag är peppad att testa!
Hoppas ni alla har det bra och inte stressar sönder er såhär i julveckan 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Nu blir man ju lite avundsjuk. Här har vi knappt haft under -10 senaste dagarna. Nästan så man går ut utan jacka och mössa.
Ahahaha, då är du en riktig norrlänning!
Hehe nejdå… jag antar att ni vet hur man klär sig efter väder.
Men snö har ni väl?
Kluring om Ryssland
Jo, men där nångång i mars/april då det börjar bli nollgradigt igen händer det att man går iväg och handlar i t-shirt och jeans 
Jajamensan. Har en 3-4 meter stor snöhög utanför lägenheten, och i måndags när jag skulle fara och säga hejdå till tjejen från dalarna som gått i min klass fick jag stå i 20 minuter för att skotta fram bilen. Kan ju tillägga att jag använt bilen dagen innan också. Var tvungen att ta en sop för att få bort all snö från rutorna 
Som sagt, norrlänning! Hihi… <3
Åh, det är nog ett elände och nog så påfrestande att leva med mängder av snö varje dag, men jag tycker det är så fint!
Just det, där på vårkanten… känner igen det där, jag brukar ha liknande rutiner, haha!
Kluring om Ryssland
Nja, tycker bara det är kul med snö jag. Värre är det på våren när den börjar smälta bort. Massor med snö så är jag glad och nöjd 
Ordentlig vinter så att man kan åka snowboard och släde och ta mysiga ridturer… *minns*
Kluring om Ryssland

Som rubriken anger så finns det rktigt kalla tmperaturerna i Ryssland och Sibirien, liksom de höga sommartemperaturerna. I viss inre delar är det inte ovanligt med 50 grader på vintern och lika varmt på sommaren.
Normalt finns ett högtryck under vintern i Ryssland och ju längre västerut det kommer ju kallare får vi. Men finns det längre österut blir det fri möjlighet för varma västliga vindar ska nå Sverige. Sist vi hade en extremt mild vinter, var det globalt en extremt kall vinter, men högtrycket låg i sydöst, so ledde till ostliga kalla vindar på europeiska kontinenten.
Hittills är vinterns köldrekord 12 grader kallt och ytterligare två gånger har det varit 10 grader. Men som regel har kvällarna varit kallare än mornarna.
För övrigt har jag upplevt två julaftnar som varit varmare än midsommaraftonen.
Vid Merlins brallor! Det där såg kallt ut!
Ja, det är ju helt fantastiskt att de får uppleva såna temperaturskillnader. Går temperaturen under -25 så tycker iallafall jag att det inte känns kallare, det är som om man domnar bort. Vi hade -30 här på nyårsafton 2001 och jag stod ute i kort kjol och tittade på fyrverkeri, det var väl inga problem
Märkligt..
Spenderade du dessa varma julaftnar i Sverige? Och midsommar också? Hehe… det låter otroligt.
Kluring om Ryssland

Jag har aldrig varit annat än hemma eller väldigt nära hem under jul och midsommar.
Det kallaste hos mig som jag upplevt är -45 och då var det 10 dagar med en morgontemperatur på -38 eller kallare. Med fruset vatten körde jag sjövatten åt korna varje dag.
Men jag fryset som allra mest i Göteborg vid nollgradigt under Centerns extra partistämma. Det är klart att om jag varit hemma hade man klätt sig annorlunda. Torr kyla är mycket "mildare" än fuktig kyla. Därutöver har vinden stor betydelse. Den svåraste kylan var en vinter med 30 grader och mycket blåsväder. Den vintern frös olika buskar bort och det är ovanligt.
Det varmaste var en augusti med nästan två veckors värme på mellan 34-36 grader. Vi körde in hö då och gjorde kväller kl. 6 på morgonen (när daggen försvann).