Ryssland iFokus

Ryssland

Etikettoff-topic
Läst 1368 ggr
[Momiji]
2011-09-10 13:45
0

OT - Andra länder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni säkert förstår så är jag väldigt intresserad av Ryssland, men även av Irland, Japan och Tyskland.

Irland: Har till och med ön intatuerad på ena benet, och min ena kanin(Éire) har fått sitt namn där efter.

Japan: Den andra kaninen(Momiji) har ett japansk namn

Tyskland: Fram till 2007(andra året på gymnasiet) talade jag nästan flytande tyska. Läste tyska från att jag gick i 6:an tills jag gick ut 9:an och sedan bibehöll jag tyskan genom att lyssna på tysk musik. Tyvärr raderade mitt ex all tysk musik(tror han var svartsjuk eftersom den tyska musiken som var lättast att få tag i då var Tokio Hotel) och mycket av mina kunskaper har försvunnit(nog för att jag börjat om att lära mig tyska igen nu).

Hur är det med er? Har ni också fler länder som verkligen fångar erat intresse

MissInAction
2011-09-10 15:24
0

Kul! Du är nog den första jag vet som har låtit tatuera in ett land på kroppen. Nördigt! Skrattande
Varför blev det just Irland, Japan och Tyskland då? Det känns som oerhört spridda länder, då menar jag inte bara geografiskt.

Jag måste faktiskt fundera. Det skulle vara Indien då. 2005-2006 läste jag Religionsvetenskap på universitetet här i Uppsala och i och med kurserna i bl.a. världsreligionerna så fick jag en mycket intressant bild av Indien. Vi hade en föreläsare som hade en fantastisk förmåga att fånga folks intresse, hon använde historier, visade bilder och video, spelade musik etc. Helt fantastiskt. Och i ungefär samma period tittade jag mycket på indiska filmer på SVT. Så jag har väl en liten Indien-förälskelse också, kan man säga Glad

Har i många år känt en dragning till trakterna där Rumänien och Bulgarien ligger. Dock så har jag aldrig varit där, men det hoppas jag att jag får möjlighet till. 

Annars så är det mest språk som jag gillar. Ryska i allmänhet och sedan vissa brittiska dialekter tycker jag är underbara. Älskar London också och jag tror att jag skulle älska Skottland om jag åkte dit. Men är väl ingen anglofil, än så länge Tungan ute

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Momiji]
2011-09-10 15:56
0

Haha Glad ja, det är nog inte så vanligt.

Irland fastnade jag för under början av mellanstadiet, vet inte varför. Sen började jag lyssna på irlänsk musik, och for dit 2009. Har spelat irländsk musik i olika konstelationer, och även spelat med ett irlänskt band en gång.

Japan är väl lite för att jag är en animé/manganörd. Det började med Sailor Moon och Pokémon då man var liten, sen fortsatte man med andra serier och började lära sig lite om kulturen.

Tyskan började nog med språket. Visste redan då jag gick i lågstadiet att jag skulle läsa tyska istället för franska eller spanska. Tycker att tyska är ett väldigt vackert språk, vet inte vilket jag tycker är vackrast, ryska eller tyska. Sen så fick man lära sig mer om Tyskland och jag fastnade för det också.

Jo, det är ju inte den vanligaste kombinationen med Ryssland, Tyskland, Japan och Irland. Speciellt inte efter andra världskriget kan jag tänka mig.

Indien är ju ett mycket intressant land! Har en kompis vars föräldrar är födda i Indien, så dom brukar fara dit ibland. Hon gifte sig även i Indien, och vilka bröllop dom har! Helt fantastiska. Har sett bröllopsbilderna och alla hade på sig så vackra kläder och såg så glada ut Glad

DesK
2011-09-11 20:57
0

Jag är mycket intresserad av Ryssland, men har mina rötter i Tyskland och det gamla West- och Ostpreussen. Detta innebär att jag har ett naturligt intresse för Polen, men eftersom jag är mycket intresserad av mat och bak så är jag också intresserad av Frankrike, Italien och Flandern. Likaså är jag öppen och nyfiken för vad såväl Norge som Finland har att bjuda på Glad Kanske är jag något spretig men det får jag bjuda på! Glad

/Désirée

MissInAction
2011-09-11 21:06
0

Mm Japan är intressant, det håller jag med om! Det är så annorlunda än Sverige. 

Just ja! Holland gillar jag också. Har varit där två gånger, en gång i Belgien.. men just Holland. Tycker de har ett roligt språk som känns som en blandning mellan engelska, tyska och svenska… jag brukar kalla det för leksaksspråk Tungan ute De har flera ortsnamn som har anknytning till Sverige och Norden. I övrigt så känns landet väldigt europeiskt.. annorlunda mot Sverige. Jag har en del holländsk musik hemma. 

Det känns som att det här är något som ändras och utvecklas kanske? I alla fall för mig, så tror jag att det kommer bli fler länder som jag fastnar för Glad

Kluring om Ryssland

DesK
2011-09-11 21:11
0

Jag har ju en Japansk hund så Japan ligger också inom det jag är nyfiken på och gärna kollar in Glad

/Désirée

[Momiji]
2011-09-11 21:57
0

Stor blandning här, så kul Glad

Butros
2011-12-08 01:15
0

Det är många länder som intresserar mig, men mitt intresse började med Mellanöstern och utvidgade sig mot Kaukasien och Centralasien. Till intresset för Ryssland bidrar också mitt intresse för ortodox kristendom.

Det finns några länder som ligger mig särskilt varmt om hjärtat:

Jemen är det land som jag har trivts bäst i. Jag bodde där i tre månader under 1999. Mitt liv var enkelt, eftersom jag var utlänning och inget var dyrt för mig. I vissa avseenden hade tiden stått still i Jemen. Sana'a är en vacker stad, där många hus ser ut som stora pepparkakshus.

Sana'a

Georgien är ett annat land som jag tycer mycket om och har besökt fyra gånger. Om Jemen var det land som jag helst är främling i, är Georgien det jag helst i någon mån smälter in i. Jag tycker om kulturen, gästfriheten och människorna. F.n. studerar jag georgiska på distans.

Bjornen
2011-12-09 11:58
0

Mitt intresse för Ryssland kommer av mina vidare efterforskningar på den svedjefinska kulturens ursprung. Den har sitt ursprung i närheten av Kaukasus. Med djupare efterforskningar i södra Ukraina har jag mer och hittat sambanden mellan olika svartahavskulturer och skandinavisk kultur, från tider före den svedjefinska kulturen.

Botanisk är också området intressant, då många odlade växter (t.ex. tulpan, syren och schersmin) når Västeuropa från Turkiet till kejsaren i Österrike. Men även till medelhavsområdet via olika handelslinjer från öster eller andra kontakter (t.ex. pioner, såpnejlika, sparris). Från andra delar av Ryssland kommer t.ex. strandiris, löjtnantshjärta, pepparrot, sibirisk klematis, ängsklocka och sibirisk nunneört (den som Linne trodde var löjtnantshjärta).

Det finns ju också växter med ovanliganaturliga  utbredningar som t.ex. våradonis som växer på Gotland, Krim och Irland. Men ytterligare arter har utbredning på Krim och Irland.

Ett område som intreser mig är de arkeologiska utgrävningar i Moldavien som visar hur den moderna människor kommer till Västeuropa.

Butros
2011-12-09 21:11
0

#8 Fantastiskt intressant! Jag har börjat intressera mig för Kaukasien, men jag kände inte till några kulturella rötter där.

raphanus
2011-12-09 22:19
0

Estland, Frankrike och Norge här.

MissInAction
2011-12-10 12:10
0

Åh det där kan man kalla pepparkakshus! Känner att jag ligger lite i lä  Skrattande
Rätta mig om jag har fel i min gissning att Georgien och Jemen har lite av både rysk kultur och arabisk kultur? Jag har knappt någon direkt erfarenhet eller bild i huvudet, mer än en bekant som jag chattade med en del för några år sedan, han var från Georgien men bodde i Sverige.

Kul med Norge! Vill du berätta mer? Glad Själv har jag varit i nordnorge och fiskat flera gånger när jag var liten. Vid Hattfjelldal. Jättevackert med midnattssol, natur, djur… älskar det! Och nordnorska dialekter… Skäms

Kluring om Ryssland

Butros
2011-12-10 12:55
0

#11 Georgien var en sovjetrepublik, och visst finns mycket ryskt där. I Gori, där Stalin föddes, finns Stalinmuseet. Georgien har dock länge haft blicken vänd västerut, och de dåliga realationerna med Ryssland har ytterligare bidragit till att det ryska försvinner alltmer. Till skillnad mot i Armenien, ser man t.ex. inga nytillverkade ryska bilar i Georgien, och ser man varor med kyrillisk text, är de inte sällan från Ukraina.

Arabisk kulturpåverkan kan jag inte uttala mig om. Också i Sverige finns byggnader som har influerats av Orienten. Jag måste veta mer, innan jag uttalar mig om de exemplen i Georgien.

Jemen är förvisso ett arabiskt och muslimskt land. Stora moskén i Sana'a byggdes under profeten Muhammeds livstid. Norra delen är mycket konservativ. Landets södra del, som en gång utgjorde det brittiska Adenprotektoratet, var en tid kommunistisk. Om Sovjet har lämnat några spår där, vet jag inte.

Som kuriosum kan nämnas att Russian bar i Sana'a är det ena av två ställen som serverar alkohol. (Det andra är Sheraton.) På Russian bar ser man kvinnor som långt ifrån iakttar muslimsk klädedräkt, för att uttrycka det milt, men detta är inne på ett område som inte besöks av jemeniter.