Ryssland iFokus

Ryssland

Etikett: östeuropa
Läst 1346 ggr
Bjornen
0

Inga olagliga julgranar i Ukraina

I år ska alla julträd vara märkta med datachip som berättar var det växt. Omärkta granar eller tallar är olagliga.

MissInAction
0

Oj. Dessa chipmärkta granar är säkert dyra också? Så att många blir utan gran.
Undrar hur lagen kommer uppräthållas? Obestämd

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Granpriset är omkring 50 hrynia (ca 45 Skr) och kontrollen blir omfattande. Nu är inte det så vanligt med julgranar. I Sevastopol räknar man med omkring 2000 granar på omkring 400.000 invånare. Särskilt på Krim är trädstölder ganska omfattande och det är inte så gott om barrträd på Krim.

MissInAction
0

Aha, det är inte så vanligt med julgran. Men det förekommer, det tycker jag är ganska kul Glad
OT, jag fick höra att i Polen så hänger de upp julgranarna uppochner i taket! Misstänker att det är påhittat Förvånad

Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Julgranen är sannolikt av nordiskt ursprung från hednatiden och seden försvinner under 1600- eller tidigt 1700-tal. Sedan återkommer seden från Tyskland, där man hade granen inomhus. Återinträdet skedde ofta med att granen hängdes i taket.

MissInAction
0

Jasså? Jag googlade för att få fram bilder men hittade inga där granen hänger i taket…
Mina föräldrar brukar ställa den uppochner utomhus nån vecka innan för att den ska hålla längre inomhus sen Glad

Kluring om Ryssland

Bjornen
0

Jag har sett någon bild på en gran hängade i taket. En bild tagen på 1800-talet och kanske i någon skrift eller handlingar från Nordiska museet. Men det är omöjligt att veta var jag sett det eftersom jag har läst oerhört många skrifter och böcker (många tusen) i olika kulturhistoriska ämnen.