Inga olagliga julgranar i Ukraina
I år ska alla julträd vara märkta med datachip som berättar var det växt. Omärkta granar eller tallar är olagliga.
Oj. Dessa chipmärkta granar är säkert dyra också? Så att många blir utan gran.
Undrar hur lagen kommer uppräthållas? 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Granpriset är omkring 50 hrynia (ca 45 Skr) och kontrollen blir omfattande. Nu är inte det så vanligt med julgranar. I Sevastopol räknar man med omkring 2000 granar på omkring 400.000 invånare. Särskilt på Krim är trädstölder ganska omfattande och det är inte så gott om barrträd på Krim.
Aha, det är inte så vanligt med julgran. Men det förekommer, det tycker jag är ganska kul 
OT, jag fick höra att i Polen så hänger de upp julgranarna uppochner i taket! Misstänker att det är påhittat 
Kluring om Ryssland

Julgranen är sannolikt av nordiskt ursprung från hednatiden och seden försvinner under 1600- eller tidigt 1700-tal. Sedan återkommer seden från Tyskland, där man hade granen inomhus. Återinträdet skedde ofta med att granen hängdes i taket.
Jasså? Jag googlade för att få fram bilder men hittade inga där granen hänger i taket…
Mina föräldrar brukar ställa den uppochner utomhus nån vecka innan för att den ska hålla längre inomhus sen 
Kluring om Ryssland

Jag har sett någon bild på en gran hängade i taket. En bild tagen på 1800-talet och kanske i någon skrift eller handlingar från Nordiska museet. Men det är omöjligt att veta var jag sett det eftersom jag har läst oerhört många skrifter och böcker (många tusen) i olika kulturhistoriska ämnen.