Ukraina och Krim
Förbereder mig till en ny resa till Krim, där jag ska fortsätta att upptäcka områdets rika kulturhistoria och botanik. Jag åker den sista oktober, mitt i tidskaoset mellan sommar och vintertid. Sannerligen i ett stort kaos och som läget är just nu i bara vintertid. Förmodligen får jag uppleva vinterns första snöfall.
Någon som vill ha någon speciell uppgift, kanske jag kan reda ut det.
Åh vad spännande! Jag hoppas att du vill berätta mycket om vad du får se och uppleva. Önskar dig en riktigt trevlig resa 
/Désirée
Kommer du att ha tillgång till internet och hur länge blir du där?
Du kan väl berätta lite om julförberedelser om de hinner börja med det? 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jag räknar inte med att ha tillgång till internet om jag inte skaffar ett lokalt internet.
Jag blir där i 10 dagar och några förberedelser för julen har inte startat alls. Det blir först under under början av januari. Man firar ju nyår före julen och julen innebär inga helgdagar. Nyår är den stora högtiden, men alltmer börjar julfirandet komma lite starkare dock mest som kyrklig högtid och inte som kommersiell högtid. Nu är man inte så religiös på Krim och ungefär hälften av dem har Islam som religion. Dock är Islam endast i lagom sund nivå och ganska långt från vad den vanliga uppfattningen som vi har i Sverige om Islam. Jag har aldrig sett någon med slöja och matvanorna överenstämmer väl med svenska normala matvanor. Dock inte surströmming, fast i äldre tider surade man fisken och fortfarande finns "surmörtsgropar" som är nästan 2000 år gamla och motsvarar våra surmörtsgropar som kommer till Sverige med svedjefinnarna. Det finns förstås lokala mattraditioner som även nått Sverige som t.ex. kåldolmar och blini.
Det roliga med dina inlägg, Bjornen, är att man då och då får en historielektion på några stycken! Himla trevligt
Det har du ju rätt i, nyåret kommer först! Det hade jag helt glömt bort. Är så fokuserad på julen här nu..
Haha det är nästan så att jag är lite förvånad över att de inte äter surströmming där borta. Torkad fisk är ju populärt och det luktar väl inte direkt juvligt kanske?? 
Kluring om Ryssland

Som mycket aktiv folkbildare vill jag alltid agera folkbildare i alla sammanhang.
Nej de äter inte surströmming och inte strömming heller. Surfisk har dock i tidigare kulturer ätits. Samma sak gäller ju också i Egypten. Men den kosten har sedan länge glömts bort. Surfisk traditionerna finns väl idag kvar bara i Sverige, Finland och nordligare Ryssland samt kanske fortfarande i Norge. Surningen är ju en process som tar några månader i vårt klimat innan den är klar. Jag vet dock inte hur lång tid processen krävde i varmare klimat. De surfiskgropar jag såg i Sevastopol var mycket stora (flera tusentals liter murade gropar på relativt varma och soliga ställen) jämfört med våra små gropar (högst något hundratal liter grävda på svala ställen och gärna i myrar eller kärr).
Torkad fisk finns dock mycket allmänt från extremt små till stora fiskar. Det är mycket intressant att gå och titta på marknaderna och särskilt bland kött och fiskavdelningarna. Många nya upplevelser som borde kännas motbjudande jämfört med våra matvaror.
Surning av fisk kräver lång planering och speciell teknik (speciell bakteriekultur och kan bli farlig om det görs på felaktigt sätt), medan torkning av fisk inte är så märkvärdigt att göra.
Intressant att läsa om deras inställning till julen. Visste inte att de firade jul efter nyår, men jag tror att jag hört det någon gång, men glömt.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Hur var din resa, Bjornen? 
Kluring om Ryssland

Mycket bra med många kulturhistoriska upplevelser och omkring 4000 bilder. En hel del böcker på ryska om halvöns historia med många inslag av skandinavisk påverkan under några tusen år och kanske längre. Mycket att fundera på och omkring, som gör nog att vi skulle behöva skriva om den svenska historien. Samt förstås även mycket botaniskt intressant. En blommande saffranskrokus hittade jag så det kanske räcker till en lussekatt.
Åh, saffranskrokusen måste ha varit höjdpunkten 
Får man fråga vad du har för kamera? Måste ju vara något bra då du använder den så mycket.
Kluring om Ryssland
#8 Välkommen åter efter din resa!
Jag hoppas att du vill berätta i ord och bild om din resa och vad du har upplevt. Den skandinaviska påverkan här var nog vida större under exempelvis vikingatiden och tidigare än senare. Vore mycket intressant om du vill berätta om vad du har lärt dig 
/Désirée

Jag ingen särskilt märklig kamera. Dock införskaffad för denna resa. Enhybrid mellan systemkamera och vanlig kamera - Nikon.
Under en dags upplevelser tar jag normalt 300-500 kort. Dock förstås blandad kvalitet. Stora vyer eller någon liten blomma eller lav blir motiven.
Tio dagars upplevelser och intryck skulle innebära ett antal timmars berättelser. Dessutom tillsammans med många intryck och upptäckter från mina två tidigare studieresorna i området. Men jag ska försöka komma med lite korta berättelser då och då.
Oki! Jag funderar på att skaffa något liknande, eller jag tänker på en superzoom från Panasonic
Dela upp det i korta krönikor med olika teman kanske? Eller om du skriver det på någon annan sajt men att det har koppling till Ryssland så går det ju bra att klistra in en länk här 
Kluring om Ryssland