Ryssland iFokus

Ryssland

Etikettallmänt
Läst 1945 ggr
[Momiji]
0

Systerstäder

Undrar om det är någon mer här som bor i en stad med en rysk systerstad/vänort, och om ni i så fall varit dit och hälsat på.

Staden jag bor i har Kandalaksja som systerstad och jag känner många som varit där, men själv har jag aldrig varit där

MissInAction
0

Åh vilken fin flagga de har! Tittade lite på wikipedia Glad
Det ligger ju inte alltför långt bort ifrån dig heller om jag har gissat rätt, så chansen är nog stor att du åker dit en dag, du med?

Jag var tvungen att kolla upp vilka vänorter som Uppsala har. Inte många.. de flesta i Norden, en i USA och en i Sydkorea faktiskt. Men en i Estland, som ju har haft mycket med Sovjetunionen/Ryssland att göra. Tartu.
Jag läste att där fanns under Sovjettiden en mycket viktig flygbas. Och att man fortfarande kan se grunderna till bommarna och vaktposterna vid en väg som leder in till staden. Åh jag älskar historia så jag tycker sånthär är så häftigt Glad
Sen kanske inte de som bor där tycker det. Verkar vara en blandning av folk, om jag förstått det rätt.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Momiji]
0

Nä, det gör den ju inte så jag hoppas på att ta mig dit en dag Glad

Det verkar vara en intressant historia staden har, måse ta och läsa på lite om den

Bjornen
0

Många av de gamla kommunerna (före kommunreformen 1974 som effektuerades 1971 eller 1974) hade olika vänorter, som bara försvann. I en del fall har fortfarande församlingarna kontakterna kvar.