Ryssland och sjöfart
Vet inte om detta är under rätt kategori men flytta den då om inlägget inte stämmer in på kategorin!
Någon som kan detta med sjöfarten i Ryssland? Som sjöman har jag arbetat under ryska befäl och har också besökt Murmansk och Vitino i nordligaste Ryssland när vi var där med tankern och skulle bunkra och lasta. Riktigt vackert var det där uppe!
Men jag undrar då om någon har någonting intressant att berätta om sjöfarten i Ryssland? Ryssland är ju stort inom sjöfarten så det kan ju vara lite kul att prata om på forumet.
Detta foto togs i Vitino när vi skulle lasta. Foto av mig.
Har inga egna erfarenheter själv men är nyfiken på vad ni kan ha att berätta
Är lite kluvet fascinerad av fartyg. Tycker att de är vackra och skrämmande på samma gång. Eller så är det situationen att vara mitt på havet och ha det stora djupet under sig, som skrämmer mig.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#1: Ryska flottan är kul. De gjorde inspetion på vårt fartyg i Murmansk. Riktigt stränga men supertrevliga på något konstigt sätt. xD
Fartyg enligt min mening är fantastiska. Speciellt när man får åka runt halva jordklotet, som jag gjorde - samt att vi aldrig visste vart vi var på väg. Saknar det livet rätt så mycket. Fantastiskt med alla solnedgångar på Sydkinesiska havet, och på Röda havet mm. Men ja, djupet är läskigt när man tänker på att det är flera kilometer ner till botten. Sjukt läskigt att ramla över bord!
Låter jättehäftigt! Har alltid velat se världens hav.
Min brorson jobbar på lastfartyg som åker mellan europeiska hamnar, han verkar också trivas bra med det
fast Ryssland har han nog inte besökt vad jag vet. Ska fråga!
Kluring om Ryssland
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den här låten handlar om ämnet åtminstone 
Kluring om Ryssland
#3: Européiska hamnar är inte fel! Hade velat arbeta på ett fartyg som går till England. Fast när jag väl ska söka jobb som spelar det ingen roll vart jag hamnar. Vill bara ut på sjön igen.
#4: Hahaha! Ja, den låten! Den spelade vår andra andreingenjör då och då. Rysk musik är verkligen säreget. Har speciella toner.
Åh gjorde de!
Underbart!
Kluring om Ryssland
Å, titta vilka bilder.. tänk om man fick uppleva den utsikten!
Kluring om Ryssland

Ryska svartahavsflottan finns i alla fall stationerad i Sevastopol (Ukraina men på ryskt område). Sjöfartsmuseum finns i förorten Balaklava med huvudsakligen ryska föremål och båtar. En del diskussioner pågår i Ukraina om huruvida de ryska båtarna ska vara kvar eller inte. Jag har tyvärr inte besökt museet eftersom det var stängt när jag var till Balaklava. Det ligger också i Ukraina och hör numera till Sevastopols kommun, men rysk lag gäller.
Där ser man.. Kan tänka mig att det blir mycket fram- och tillbakaprat om huruvida de "kan" ha kvar ryska båtar. Det är nog rätt känsligt.
Kluring om Ryssland
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det jag tänker på när det gäller Ryska flottan är alla som aldrig kom upp ur ubåten som sjönk till botten i Barents hav. Vilken ångest och skräck att bara sitta där och invänta döden och inte ens veta om övriga världen försöker rädda dem. (Försök gjordes) Av någon anledning berörde det där mig djupt, kanske för att jag har klautstrofobi, vet inte men minnet sitter etsat fastän det är ett antal år sedan nu.
Ja fy, jag minns det där också och det knyter sig i magen varje gång jag tänker på det
Det är väl 10-11 år sedan nu?
Undrar vad de kände och tänkte. Inget kunde de göra..
Kluring om Ryssland