Ryssland iFokus

Ryssland

Etiketterpolitiksamhälle
Läst 1978 ggr
MissInAction
2011-06-24 00:39
0

Framtidsbranscher?

Det har ju pratats en del om att Ryssland är "framtiden". Att om man hittar ett jobb eller utbildar sig med inriktning mot Ryssland och läser ryska så har man sannolikt jobb. 
Personligen känner jag ingen som jobbar i eller med Ryssland. Däremot har jag under åren träffat på rätt många ryska invandrare i Sverige Glad

Så jag funderar på vad ni tänker och tycker? Har ni själva erfarenhet från något slags professionellt utbyte mellan våra länder?

Undrar vilka branscher som det finns störst möjligheter, eller behov i.. kanske handel? Eftersom ekonomin växer. Åtminstone för de rika ryssarna. De fattiga är ju fortfarande fattiga Rynkar på näsan

Ser förresten varje vecka ryska bussar här i Uppsala, de brukar stå utanför domkyrkan. Man hör ryska pratas bland affärerna på gågatan, då brukar jag försöka hålla mig i närheten och "tjuvlyssna", bara för att få höra på detta underbara språk Oskyldig

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

raphanus
2011-07-18 09:19
0

Jag hamnade på en buss med ryssar igår och hjälpte dem att checka in på STF:s vandrarhem på Fridhemsplan. En av resenärerna frågade vad jag jobbar med, och när jag sa att jag är arbetslös, sa de att jag gärna kunde komma till Ryssland och jobba, för där behöver de svensklärare med svenska som modersmål. Jag har svenska som modersmål och har förut arbetat som rysklärare i Sverige.

MissInAction
2011-07-18 19:35
0

Wow, du är ju som klippt och skuren för ett sånt jobb! Glad

Är det vanligt att de vill ha undervisning i svenska tror du? Det måste vara inflyttade svenskar som vill att deras barn ska ha modersmålsundervisning?

Kluring om Ryssland

raphanus
2011-07-18 20:59
0

Jag tror att intresset för Sverige är stort på sina håll i Ryssland. När jag var i Ryssland sist talade jag med en kvinna vars svenska farföräldrar blev fast där när järnridån restes. Hon är säkert inte ensam om att ha förfäder med liknande öden. Sedan finns det ju svenska företag som av löneskäl vill lokalisera sina verksamheter till Ryssland.

MissInAction
2011-07-18 21:23
0

Det är kanske lite som jag misstänkt, och hoppast, med andra ord. De vill ha oss där Oskyldig

Kluring om Ryssland

raphanus
2011-07-18 21:34
0

#4 - Jag tog visitkort av två av de ryssar jag träffade igår. Jag ska kontakta dem och se vad det ger. Jag kan rapportera här om det händer något.

MissInAction
2011-07-18 21:36
0

Åh, vad smart! Att ta visitkot är just en sån grej som jag ofta glömmer bort och kommer på i efterhand, så himla förargligt SkrikandesTungan ute

Har du någon idé om var du skulle kunna tänka dig att bo om du fick jobb i Ryssland? Litet ställe, stort ställe?

Kluring om Ryssland

raphanus
2011-07-19 07:41
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 - Eftersom jag inte har körkort skulle jag föredra orter med bra kollektivtrafik, alternativt gångavstånd till allt jag behöver. Generellt trivs jag bäst i stadsmiljö. Av Ryssland har jag ju bara sett Viborg och St. Petersburg än så länge, så det kanske kan vara smart att börja där.

MegN
2011-07-21 12:36
0

Jag har en kompis som jobbar med att sälja och serva skogsmaskiner. Han har tidigare haft mycket jobb i USA, Canada och norra Europa. Sista åren mestadels Ryssland. Dock måste han hela tiden släpa med sig en rysk tolk, så han hade verkligen haft nytta av att kunna ryska själv…!

Jag har träffat en hel del ryska "vikingar" i Sverige de senaste åren, dvs folk som intresserar sig för olika historiska hantverk och återskapande (vilket jag själv också håller på med). Eftersom de har massor av arkeologiska fynd i Ryssland efter svenska och/eller svenskättade vikingar finns det ett stort intresse.

MissInAction
2011-07-21 12:46
0

Ah, då står valet kanske mellan storstad och småstad. Båda verkar ha sin charm tycker jag. St. Petersburg dras jag till mest för att jag läst mycket om olika platser i staden, då känns det som att jag redan "känner" staden Tungan ute
Du verkar ju ha lite blandad bakgrund så chanserna för att finna ett arbete borde öka också!

Å, det underlättar verkligen om man kan "hoppa över" att ha en tolk.

Är dessa hantverk saker som de lär sig tillverka för att sälja i Ryssland? Eller använder de dem för eget bruk? Jag är själv inte så mycket för att pyssla med hantverk (tror jag Foten i munnen) men är väldigt fascinerad av vikingatid och medeltid…

Kluring om Ryssland

MegN
2011-07-21 12:54
0

#9 Hantverket är nog både för eget bruk och för att sälja i Ryssland eller andra ställen dit föreningen reser i grupp. Själv ingår jag i några såna svenska föreningar, men jag hinner aldrig tillverka mer än för eget bruk. Men det som jag uppskattar med just "viking"/"medeltid" är att det är full accepterat att fuska inom en massa hantverk, trä-läder-horn-vävning-tovning-sömnad osv utan att man förväntas bli "expert" på någon av dem. Om man inte vill förkovra sig så pass att man kan tillverka och sälja, än sen…!

Många handsyr sina egna vikingakläder, och då är det ju definitivt enbart för eget bruk. Det finns ingen möjlighet att någon skulle ha råd att betala (jo, OK, någon enstaka) för ett plagg som någon annan handsytt…!

Sen finns det de som kör reenactment inom strid och rustning, det är väldigt utbrett i både Polen och Ryssland. Så reser de runt (ofta en hel grupp - dvs deras förening - på så vis finns alltid någon i gruppen som kan tolka) på diverse turneringar och uppvisningar i norra Europa.