Ditt intresse för Ryssland?
Nu undrar vi helt enkelt allihop, hur ser ditt intresse för Ryssland ut? 
Har du snöat in på ikoner, sovjetisk marsch-musik, rysk mat, är du gift med en ryss, eller är du allmänt intresserad? Berätta!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Jag har mestadels intresse inom sjöfart samt historia när det gäller Ryssland. Jag är ingen expert på dessa områden så tycker det är trevligt att det finns ett forum där man kanske kan hitta någon att diskutera med.
Jobbade under ryska befäl i 4 månader förra året och de var då allt intressanta kan jag tala om.
Sedan tycker jag om karaktären Ryssland i en anime som heter Axis Powers Hetalia - en parodiserie där alla länder är omgjorda till personer och har helknasiga personligheter, och tillsammans spelar dessa länder ut all slags världshistoria fast som personer istället för länder. Ryssland är bara så härlig!
Nu försöker jag att ignorera de förutfattade meningar som dyker upp när jag läser "ryska befäl"
Hur är de? Jag kan tänka mig att eftersom språket är såpass rakt och okrystat så borde chefer och befäl av olika slag uppfattas som stränga och hårda? Även om ni kanske pratade engelska? Så lyser ju språket igenom, meningsuppbyggnad och så.
Hur lyckades du hitta jobb inom ryska sjöfarten förresten?
Axis Powers Hetalia ska jag fråga min pojkvän om ifall han känner till. Han är, eller var, anime-nörd.
Kluring om Ryssland
Har aldrig haft intressen men ett besök på denna sajt väcker min nyfikenhet om ett land jag vet så lite om.Mina föräldrar besökte Ryssland i sin ungdom och dom var bevakade varje sekund.
Vädligt spännande med något helt nytt för en att läsa om.
Artiklen om tunnelbanan var intressant efter att jag kört Sthlms t-bana i över 17 år och den är inte alls i närheten av Rysslands när det kommer till utseende.Vilke slottskänsla det inger att se på bilder därifrån.Tjusigt !
#2: Jag ska försöka var snäll nu när jag beskriver att de ryska befälen jag hade var konstiga. Kunde ingenting (jag som motormanselev fick stå och skälla på andraingenjören för att han hade monterat fel på färskvattengeneratorn, och han trodde inte på mig förrän han försökte starta den men den inte fungerade), och tredjeingenjören lyckades med oljeexplotioner lite här och var. Minst en gång i månaden kom han upp ur maskinrummet och var neddränkt i olja från en av generatorerna. Han lyckades med 6 blackouts under 40 minuter också när vi var i Indien. xD
Deras engelska var riktigt knaprigt så man fick stå och gestikulera och rita. Det roligaste var när den andra andreingenjören som avlöste den vi hade innan försökte förklara för mig hur luftsystemet fungerade. Men vi började debattera var "aergh" betyder. Till sist fick han skriva ner på papper "air". xD
Dessutom var ingen av de ryska befälen sugna på att låta mig jobba för att jag var tjej, så deras kvinnosyn är speciell också.
Det var de mest krävande 4 månaderna i hela mitt liv - ensam tjej bland ryssar och filippinare som bara var män - men helt fantastisk upplevelse var det också.
Visst är det kul att man ibland får upp ögonen för något som ju alltid, på något sätt, har funnits framför näsan på oss, men ändå inte sett! 
Jag avundas dina föräldrar lite. Och längtar tills jag själv kan åka iväg!
Hehe Stockholms tunnelbana känns verkligen grottlikt i jämförelse. Det känns som underjorden, vilket det nog inte gör i de gamla Moskva-stationerna.
Kluring om Ryssland
Oj var det såpass! De hade dålig koll alltså. Får en att tänka på vissa videoklipp som cirkulerar på internet, där man kan se katastrofala situationer på vägbanorna runt om i Ryssland, och i andra länder också för den delen. Fast så illa låter det inte som det varit!
Det här med könsroller verkar sitta djupt fortfarande. Kvinnorna som lagar mat och sköter hemmet och passar upp. Så de känner sig kanske obekväma när de får arbeta med kvinnor. Det är väl inte så tätt med kvinnor på svenska fartyg heller kan jag tro
Om man inte räknar de på finlandsbåtarna 
Kluring om Ryssland
Kom på att jag kunde ju berätta om mitt intresse också!
Det var i för ungefär 15 år sedan som jag började tycka att östeuropa i allmänhet var intressant. Lite svårt att sätta fingret på vad det var exakt som lockade, men det var människoöden om jag hade läst om, ett folk som varit med om otroligt mycket. Byar och städer som såg helt annorlunda ut än de som vi ser i Sverige. Ett jättestort land med olika typer av landskap. Militärhistoria.
Och sedan förstås språket. Jag har lite av en språk-fetish och ryska är nog det vackraste språket jag vet. Möjligen att vissa brittiska dialekter kan utmana, men annars är jag helt såld på ryska.
Allt det här har liksom bakats ihop till en stor saftig Ryssland-kaka!
Jag är nog mer intresserad av och har mer koll på Rysslands historia än Sveriges historia
Har sett mycket rysk film. Har läst ryska språket och realia på basnivå. Har försökt mig på att läsa Dostojevskij, kan säga att jag fastnade en bit in i Brott och straff. Det var för magstarkt för mig. Men en vacker dag ska jag ta itu med den igen!
Har samlat på mig lite rysk musik. Hamnar alltid i en så härlig stämning när jag lyssnar på ryska texter.
Jag längtar efter att kunna åka till Ryssland. Vill se St. Petersburg som vi har läst så mycket om i kurslitteratur, att det känns som att man varit där redan! Vill besöka Moskva, Novgorod och åka längs Transsibiriska järnvägen.
Det var allt för nu!
Kluring om Ryssland
#6: Haha! Nä, alltså ryssar är ett folkslag i sig. Rätt så lustiga och riktigt trevliga. Till och med kaptenen var rädd för mg. Haha! Men jag hade bara tur med mina befäl. Andra vänner som hamnade på bland annat systerfartygt hade riktigt odrägliga befäl ombord så att de vantrivdes. Men jag tror att allt handlar också om hur man bemöter folket själv och hur man kan handskas med dem som har annan kultur.
Jodå, kvinnor börjar prioriteras på bland annat Stena Line. De vill få in fler kvinnor så det är rätt läge för kvinnor att bli sjömän. Men mna befäl hade typ den synen att en kvinna ska inte behöva smutsa ner sina fina händer eller anstränga sig. De gjorde det av respekt och hänsyn utan att förstå att jag tyckte det var elakt mot mig som faktiskt skulle jobba där i fyra månader och ville bli behandlad som en i besättningen.
(Skulle ha sett minen på tredjeingenjören när jag kletade ner bokstavligen hela mig i kolsvart olja av ren frustration för att jag inte fick jobba. Då blev det lite ändring på det.)
#7: Jag vill också lära mig ryska! Men jag är värdelös på språk och har allmänt svårt att lära mig.
Ett fantastiskt tillfälle att träna språket är just att umgås med ryssar! Det är det absolut bästa. Sen om det är IRL eller via nätet spelar väl mindre roll.
Inte ska behöva smutsa ner sig, alltså. Det trodde jag inte
Undrar om de har några kvinnliga lantbrukare i Ryssland då..
Kluring om Ryssland
#9: Jag umgicks med ryssar i 4 månader och lärde mig bara njet och spasiba. xD
Ingen aning faktiskt hur det egentligen ser ut i Ryssland när det gäller det. Tror det har mycket med varifrån personen är att göra också. Olika mentaliteter i olika delar av landet, liksom.
Ja så måste det ju vara. Städerna är nog snabbare på att anpassa sig och Moskva lär ju kännas mer europeisk har jag hört.
Kluring om Ryssland
Mitt intresse för Ryssland är språket. Kom i kontakt med det av ett dagisbarn som kom från Ryssland och kunde inte ett ord svenska. Det var 18 år sedan. Dessvärre har jag inte pluggat vidare.
Åh, visst är det ett vackert språk 
Med barn i dagisåldern brukar det vara ganska lätt att kommunicera ändå eftersom de har så mycket kroppsspråk och fantasi fortfarande.
Det är inget du har funderat på att göra då, läsa ryska? Finns kurser på både heltid och deltid.
Kluring om Ryssland
Jo det är något jag funderar på. Men kurserna här på Åland kommer lite nu och då och svårt att finna dom. 
Aha! Var på Åland bor du? Kan tänka mig att det mesta händer kring Mariehamn.
Kluring om Ryssland
Jag bor en bit bort. Typ 35 km från Mariehamn och ja det mesta händer i staden. 

Mina intressen hör huvudsakligen till södra Ukraina och särskilt Krim. Det blev ju ryskt sedan Katarina den stora tog över från turkarna och tills Ukraina blev självständigt. Delar av Sevastopol är ju fortfarande ryskt och hela "kommunen" lyder under rysk lag.
På Krim finns så mycket gemensam historia och kulturhistoria med Sverige. Sverige var ju i högsta grad inblandad i Krimkriget och därigenom blev Sverige alliansfritt. Särskilt Åland blev ju hårt angripen i Krimkriget och vid freden blev Åland en demilitär zon.
Annars har vi haft ett ömsesidigt utbyte av ideer och kultur i mer än tusen år. Efter två besök på Krim har jag lärt mig mycket svensk historia. Jag har fått lite andra synvinklar på vår svenska historia och den är nog inte helt saklig som det står i Sveriges historieböcker utamn det finns andra synsätt om man lägger ihop Rysslands och Ukrainas historia med den svenska.
Annars är floran på Krim helt underbart med Europas rikaste område med endemiska växtarter. Omkring 10 % av växtarterna är endemiska. På Krim är det bara ryska som gäller eller möjligen ukrainska. Jag försöker att lära mig ryska för att kunna tillgodogöra mig mera om landets olika kulturen. Kanske det område som haft flest olika kulturer i världen.
Som sagt, här har vi ett Uppslagsverk
Och jag visste inte om detta heller, med all den gemensamma historia som vi har med länderna i öst. Man undrar vad vi fick lära oss i skolan..?
Världskrigen och Napoleon tror jag det var.
Jag var tvungen att googla på endemiska växter också. Tycker sånt är så spännande! Unika växter eller för den delen djur på vissa platser i världen.
"Efter två besök på Krim har jag lärt mig mycket svensk historia." skriver du - skulle du vilja ge något exempel? 
Kluring om Ryssland
Halkade in här av en slump, men får väl erkänna att jag är rätt intresserad. Jag läste ryska 3 år i gymnasiet, också lite av en slump - det var några tjejer i en parallellklass som ville få ihop en klass i ryska (tror minimum var 8 elever eller så), och jag hakade på. Vi hade en udda lärare, som dessutom var reseledare. Så jag besökte faktiskt Moskva hösten 1980 (då hade jag läst ryska ett drygt år) - och bodde några dagar på ett "olympia-hotell", dvs det hade byggts till den olympiad som sen blev något av ett fiasko eftersom USA bojkottade spelen.
Jag har tyvärr inte hållit ryskan vid liv särskilt bra, och skulle nog ha lite svårt att konversera på ryska nu. Då och då har jag plockat upp någon kurs i ryska, eller som nu har jag ett ryska-lexikon (inkl ljud) som app på mobilen som jag roar mig med ibland.
En sak från mina ryskastudier som är lite komisk var när ett juniorlandslag i skridsko besökte min hemort för tävlingar (tror att det var Sverige - Norge - Finland - Sovjet som hade ett litet specialmöte). På fredagsmorgonen när vi kom till lektionen satt det två medelålders herrar där - tränaren och politruken! Då hade jag läst ryska i nästan en termin…! Eleverna fick ställa lite frågor till ryssarna, men snart hade vi förstås uttömt vårt ordförråd. Då övergick de till att fråga oss. Och tränaren frågade mig hur gammal jag var. Jag svarade "sjuttio". Stort skratt förstås. Till mitt försvar måste jag ju säga att sjuttio och sjutton liknar varandra på rätt många språk! :D
(Jag lyckades även få en av landslagsjuniorerna, som var ett par år äldre än mig, att bli brevvän med mig. Jag tjatade på honom att han skulle skriva på ryska, men han skrev ständigt på engelska - så som jag gjorde. Inte förrän jag hade knåpat ihop ett helt brev på ryska gick han med på att svara på ryska, trots att jag själv ett tag till fortsatte att skriva på engelska. Tyvärr var han i Ulan Bator och tränade när jag var i Moskva, så jag träffade honom aldrig mer.)
Nyligen förberedde jag mig för en "lajv-roll" som ryss, och hade roligt när jag pratade svenska med rysk accent. Då gällde det att tänka på ryska! Den mest specifika saken med det ryska språket, förutom alla intressanta kasus :) är ju att de inte har bestämd form. Så t.ex. boken "Damen med hunden" kan lika gärna översättas till "Dam med hund"! Jag tycker att ryskan är väldigt poetisk.

Några exempel på svensk historia som man hittar i Ukraina.
Kiev-kantatet (föregångare till Ryssland och innan Moskva fanns till)
Vikingafärder
Karl XII
Svensk-Ukrainska unionen
Svenskbyborna (tvångsflyttning av fd. "svenskar" till nyerövrade södra Ukraina)
Krimkriget
Svenska krigsfångar i fångläger i södra Ukraina.
Tartarer fångna i svenska krigsläger
mm. mm.
ovanligt många ryska ord överenstämmer med svenska dialektord. t.ex. palta = палта
#20 - och vad betyder i så fall "палта"?
Mina intressen är mat, bak, hundar, naturen och historien. Mat och bak kommer jag att berätta mer om här så snart jag hinner. Hundar - vi har ju en Samojed och dessa är ursprungligen från Ryssland. Sen har jag haft förmånen att få leva i 12 år tillsammans med en underbar Borzoi - han hade många nära släktingar kvar i Ryssland. Idag är det dock tyvärr närmast omöjligt att få tag på en äkta rysk Borzoi i västvärlden. De ryska Laikorna är också vackra och spännande hundraser - likaså den ryska terriern 
/Désirée

палта = överrock, kappa och med samma svenska bokstäver ungefär det samma men lite simplare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min fascination för Ryssland är ytterst liten och begränsar sig till ett litet område. Jag tycker att de kyrilliska bokstäverna är vackra. Punkt slut.
Sen har mitt lilla snäva intresse fått vidare konsekvenser, men det är en annan sak. Jag har läst ryska och många människor har därför genom åren skänkt en del ryska böcker till mig. Jag har ett ganska digert bibliotek med gamla tidskrifte och böcker från tiden före Berlinmurens fall.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#24 Wow säger jag bara. Så udda av mig. 
#23 - dvs en förenkling av ordet "paletå"…
Där jag kommer ifrån använder vi ordet "palta" som motsvarighet till spilla/kladda osv. Men det varförstås inte det dialektordet du menade ;-). Ordet "palta" i betydelsen trasa eller usel klädnad är nog allmänt använt i större delen avSverige, inte bara dialektalt…?
Välkommen hit alla!
"Ryskan är väldigt poetisk" - jag instämmer!
Men oj, en ryska-app till mobilen var ju en jättebra idé, att jag inte tänkt på det förut 
Tror du verkligen att allt det där bara var en slump?
Personligen har jag tänkt många gånger att slumpen ska man inte underskatta. Men numera är jag övertygad om att slumpen inte ens finns, fast det är en annan sak, haha.. Hur som helst är det kul att se tillbaka på hur saker har blivit och att det ofta tar andra vändningar än man tänkt sig.
Ahaha ja du har rätt i att sjuttio och sjutton är liknande på flera språk. Kul att man kan roa andra med sina missar!
Nu när Facebook blivit så populärt, har du hittat din gamle brevvän där? Det är ju ytterligare ett sätt att kommunicera
Så bra, jag hoppas på lite påfyllnad i mat-sektionen framöver! Kanske vi även kan lägga in restaurangtips där om någon har några? 
Du är också en såndär människa med många intressen har jag upptäckt. Verkar ha mycket energi också!
#23 och #26
Ja palta, det känner jag igen också. Paltor brukar jag höra ibland fast det låter lite lillgammalt
Det där är vad jag kallar konsekvenser. Från att "bara" tycka om bokstäver menar jag! 
Kluring om Ryssland