Annons:
Etikettösteuropa
Läst 3843 ggr
[memoirsofaclone]
2017-04-27 01:12

Vitryssland

Är det någon som varit i Vitryssland? Skulle vara intressant att höra mer om det landet🙂Man läser i princip aldrig om det, fast det ligger i europa och rätt nära oss. Tycker att Minsk har en hel del spektakulära byggnader precis  som alla fd sovjetländer. Det verkar vara ett rätt slutet land dock, eller har jag fel?

Annons:
Anonym
Anonym
2017-06-05 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#1

Jag var där för många år sedan, 95 och 96. Skulle gissa att det inte förändrats så mycket sedan dess. Tog lite tid innan jag svarade för jag ville gärna lägga in lite bilder. Hade ju ingen digitalkamera på den tiden.
Var i Mogilev, en stad i östra Vitryssland. Följde med på en hjälpresa dit, vi lämnade kläder till dom fattiga. Vitryssland är ett fattigt land som ligger mycket långt efter Sverige i utveckling.
Först lite bilder på byggnader m.m. taget genom bussfönstret.

Tant Grön
2017-06-05 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en bild på en vitrysk affär.

Tant Grön
2017-06-05 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hemma hos en familj som fått flytta på grund av Tjernobyl.

Tant Grön
2017-06-05 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här hos en annan familj som inte hade det så gott ställt.

Tant Grön
2017-06-05 16:04
#5

Kan inte säga att jag längtar tillbaka dit, åker i så fall hellre till Ryssland.

Tant Grön
2017-06-05 16:05
#6

Det var jag som skrev inlägg #1 vet inte varför jag blev anonym.

Annons:
[memoirsofaclone]
2017-06-05 23:47
#7

Tack för att du delade bilderna 🙂Som sagt så ser man inte mycket av Vitryssland så det är mkt intressant att ta del av. Vet inte om jag kommer besöka landet någon gång, just nu står Ryssland högst upp på listan, (jag som skrev ''bo i ryssland''-tråden här) men kanske. Har en stor fascination för alla östeuropeiska länder i princip.

raphanus
2017-08-27 09:13
#8

Jag bor just nu i Estland, så jag har ett lite annat perspektiv än kanske många andra här. Härifrån Tallinn går det reguljär busstrafik till Vitryssland. Jag har aldrig varit där, men det känns ganska nära till hands. Kanske något att tänka på till nästa sommar.

I måndags talade jag med en ryska som alldeles precis kommit tillbaka därifrån. Hon hade varit på sparesa och var lyrisk! Allt var så vackert och rent där hon hade varit. Iögonfallande var visserligen statyerna av Lenin lite här och var, men det kunde man ta, tyckte hon.

Enligt kvinnan är det inte alls svårt att få visum. Till och med med en medelestnisk lön går det att känna sig som man har det riktigt gott ställt när man turistar i Vitryssland. Maten är god och portionerna stora. Och vitryssarna är mycket gästvänliga och öppenhjärtiga.

Jag frågade hur det är med utresetillstånd, om vitryssarna i gemen inte får resa till utlandet, men enligt henne är det inte så. Att så få reser utomlands beror bara på att de helt enkelt inte har råd.

[memoirsofaclone]
2017-08-27 16:59
#9

#8 Intressant med olika perspektiv :)

Farwuq
2017-09-11 14:28
#10

Jag genade där i genom december 1990  - januari 1991 med nattåg, så jag såg inte så mycket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tant Grön
2017-09-11 15:10
#11

#10 Nej på natten såg man inte mycket, i alla fall inte på landet, för dom hade inte råd att ha tänt. Hade ont om ström efter Tjernobyl-olyckan.

MagnusLindgren
2017-09-20 19:31
#12

Jag har varit i Vitryssland, eller Belarus, som egentligen är en bättre benämning på landet. Jag har varit där tre gånger och ska åka dit i oktober igen.

Jag har flera vänner i landet. Något som är ganska okänt är att det är relativt populärt att studera svenska. Det är åtminstone runt 400 personer per år som studerar svenska, både på universitetsnivå och på icke-akademisk nivå.

Jag har tillsammans med min syster en fotoutställning som handlar om svenskstuderande i landet och utställningen har visats på kulturhus och på en konsthall:

http://www.magnuslindgren.net/swedish-in-belarus-33261497

Har du några specifika frågor om att resa till landet, så delar jag gärna med mig av tips. Skicka gärna ett PM!

Publicerar mina foton på min hemsida: www.magnuslindgren.net/


 

Tant Grön
2017-09-21 08:44
#13

#12 Hur är det där nu, har dom fått det bättre?

Annons:
[memoirsofaclone]
2017-09-21 17:13
#14

#12 Det där med svenskan kände jag inte till. Det verkar ju inte vara så många vitryssar som bor i eller reser till Sverige. Men de kanske gillar svensk kultur, precis som att jag gillar rysk🙂Fina bilder, kul med de som firade midsommar också. 

Jag funderar lite på om det generellt går att göra sig förstådd på engelska där eller om det är vitryska som gäller? Går det bra med ryska annars? Min tanke med att studera ryska som jag gör är att det även skulle funka i alla östeuropeiska länder (tror jag?).

MagnusLindgren
2017-09-21 18:21
#15

#13 Jag har varit i Minsk och Polotsk, sen har jag varit lite på landsbygden. Det är fortfarande väldigt fattigt på sina håll. Men jag har inte så mycket att jämföra med eftersom jag var där första gången 2014.

#14 Enligt Svenska institutet så är Belarus ett av de länder som har flest andel svenskstuderande i världen, fast landet egentligen inte har så mycket kopplingar till Sverige i modern tid. Många verkar gilla svensk kultur, litteratur, historia, musik osv, på samma sätt som vissa svenskar gillar exempelvis japansk kultur, eller rysk 🙂De som jag träffat som studerar svenska är väldigt engagerade och förutom att fira midsommar firar de även Lucia. En del har varit i Sverige på semester, andra har studerat i Sverige, eller har släkt som flyttat till Sverige och en del har aldrig varit i Sverige och drömmer om att åka hit.

Jag kan bara engelska, min syster kan ryska på grundläggande nivå. Engelska funkar helt ok, åtminstone när man träffar människor mellan 20 och 30 år, då de ofta kan åtminstone lite engelska. I Minsk klarar man sig på engelska, annars får man använda lite teckenspråk och ryska ord man lärt sig. På tunnelbanan ropar de också ut stationsnamnet på engelska. På barer och restauranger står menyer ofta på engelska, även om personalen inte kan engelska.

Annars är ryska det dominerande språket. Officiellt är landet tvåspråkigt, ryska och vitryska, men i praktiken är det ryska som är det vanligaste språket.

Det finns en artikel i språktidningen om språksituationen. Artikeln är från 2013.

http://spraktidningen.se/artiklar/2013/06/vitryskan-ar-forsvarslos

Publicerar mina foton på min hemsida: www.magnuslindgren.net/


 

Upp till toppen
Annons: