Annons:
Etikettösteuropa
Läst 2214 ggr
Bjornen
2013-12-18 07:29

Ukraina-EU-Ryssland

Jag tänkte ge lite information om händelserna i Ukraina och hur det upplevs i södra Ukraina. Nyhetsrapporteringen i Sverige har i huvudsak behandlats från västra Ukraina och Kiev.

Ett nytt gasavtal har nu tecknats med Ryssland och nu blir gaspriserna ungefär som det skulle ha varit om man räknar av alla provisioner som Julia Tymosjenko lurat åt sig. Nu betalar Ukraina mycket mer för den gas som förbrukas än den som går igenom Ukraina till andra länder.

Parti Regional är mycket stort på Krim och halvöns självständighet hänger mycket på partiets ledare Janukovytj. Han är därför väldigt populär där och även på landsbygden med partiets ideologi med decentralisering. Konkurrensen mellan Ryssland och EU, ligger lite utanför partiets ideologi.

På Krim finns ytterligare ett problem, nämligen Sevastopol med den ryska flottbasen. Där finns därför många ryska medborgare och i hela kommun gäller rysk lag. Det har talats om att ryska trupper skulle gå in i Sevastopol om avtalet skrivs på med EU. 

På Krim finns också ett starkt kommunistiskt parti med stark ryska intressen särskilt i Sevastopol. Partiet har nu startat en insamling för att återställa Leninstatyn i Kiev.  

Rätt många människor från Krim har startat demonstrationer i Kiev för Janukovytj och hans decentraliseringsideer. Tyvärr har konflikten kommit att bli en konflikt mellan storstad och landsbygd. Janukovytj har en mycket svår uppgift att slingra sig mellan Ryssland och EU. Innerst inne vill han närma sig EU, men sedan lång tid har starka hot uttalats från Ryssland om man närmar sig EU. Bland annat har hotats om en nästan fullständig handelsblockad av handel från Ukraina och Ryssland. Ostimport och köttimport från Ukraina till Ryssland har tidigare stoppats.

Även avtalen om Tjernobyl har inte fullföljts av Ryssland, som har drabbat Krim särskilt genom att många har evakuerats till Krim.

Annons:
MissInAction
2013-12-18 16:58
#1

Ja jisses Ukraina är ju väldigt mycket i fokus just nu. Nu har jag gjort ett medvetet val sedan i början på året eller så, att inte följa med i nyheterna så det jag vet, det har jag hört från folk. Så jag tackar för uppdateringen!

I min spel-klan (datorspel) har vi en kille som bor i Kiev, som brukar berätta ibland vad som händer där, och skickar länkar till artiklar, bilder och videos. Vi har sett bilder på hur kravallpolis trycker tillbaka demonstranter med hjälp av tårgas, jag tror att det var så många som fyratusen poliser som skulle mota bort människor från regeringsbyggnaden? 
Fick också höra att regeringen betalar människor för att inte gå på möten. Eller var det för att de skulle gå på möten? Hur som helst hade de försökt köpa människor. Det låter ju inte klokt om det är så 😮
Istället går människor helt frivillig på konserter som anordnas på torget 😉


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2013-12-18 16:58
#2

Vad var det förresten för avtal som rörde Tjernobyl? Kompensation för sjukvård och rehabilitering och sådant?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mr_Si
2013-12-18 18:56
#3

intressant text, tack så mycket :)

Bjornen
2013-12-18 22:05
#4

I och med Ukrainas självständighet förband sig Ryssland att bekosta en del av kostnaden för Tjernobyl-katastrofen. En förlängning av avtalet har inte fullföljtsav Ryssland utan Ukraina får idag helt och hållet stå för rehabilitering och hela områdets bevakning. Jag tror att de eventuella bidrag kommer idag endast från andra länders forskning. Jag känner människor som fanns i närheten av Tjernobyl när katastrofen hände, men de blev inte informerade vad som hänt förrän långt efteråt (sedan Sverige uppmärksammade händelsen).

En del av kravallpoliserna har rekryterats från Krim och östra Ukraina för att de skulle vara regeringstrogna. En allmän åsikt är att demonstranter har fått betalt för att demonstrera för eller emot regeringen. Åtminstone från Krim har många och troligen alla kommit av fri vilja utan någon påverkan från regeringen. Hur vida det skett från övriga Ukraina vet jag inte. Det florerar dock mycket rykten som åtminstone delvis är falska. Nyhetsrapporteringen till väst är inte helt neutral och saklig.

Ukraina är ett mycket brokigt land med många olika folkgrupper som varierar mellan olika områden. Flera olika religioner finns också inom landet och på Krim är ungefär hälften muslimer. Många olika minoriteter har misshandlas och deporterats under olika perioder av bland annat Stalin och Hitler. Stora folkomflyttningar har skett många gånger av statsmakterna. Krim har naturligt haft nästan bara muslimsk befolkning. En liten rest av dessa är tartarmuslimerna (rest av Krims ursprungsbefolkning) som huvudsakligen nu finns i bara  Bachtjysaraj, som fortfarande anser sig diskriminerande. Redan under Katarina den stores tid skedde deporteringar av svenskar (från östra Ösel) och tyskar till södra Ukraina. Fortfarande finns svensktalande ukrainare i Stray Svedskij, men många blev deporterade av Stalin och andra flyttade själva till Gotland och Kanada.

Upp till toppen
Annons: