Annons:
Etikettermatdryck
Läst 8279 ggr
MissInAction
2011-06-20 20:38

Te i Ryssland

När jag läste ryska på universitetet, här i Sverige, så sa läraren att när man dricker te i Ryssland så har man ungefär en halv deciliter socker i botten av koppen. Någon som kan bekräfta detta? Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[WX5]
2011-07-08 21:54
#1

Låter äckligt tycker jag. Älskar te men kan inte ha i något socker. Men om jag kan dementera eller kommentera detta så kan jag ej det.

MissInAction
2011-07-08 22:17
#2

Mm jag har inte heller socker i, vill ha mitt te som det är eller möjligen med kokosolja i.

Citron lär vara obligatoriskt vid tedrickande i Ryssland också! Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[carlsbergs]
2011-07-08 22:23
#3

Brukar de inte söta svart te med marmelad i ryssland.

MissInAction
2011-07-08 22:29
#4

#3
Mycket möjligt! Nu när du säger det Cool Har du provat själv?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[carlsbergs]
2011-07-08 22:34
#5

#4 Nej det har jag inte är inte så mycket för te.

MissInAction
2011-07-08 22:38
#6

#5
Aha, kanske mer en öldrickare av ditt namn att döma? Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[carlsbergs]
2011-07-08 22:45
#7

#6 Ja helt klart godare :) det är drickbart i jämförelse med te.

MissInAction
2011-07-08 22:54
#8

#7
Hehe nu är ju jag en större teälskare än ölälskare men jag har några favoritöl, jag med.

Känner du till några ryska ölsorter eller öltillverkare så får du gärna tipsa om dem, gärna i en egen tråd Oskyldig


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[carlsbergs]
2011-07-08 23:08
#9

#8 Nej jag känner inte till några ryska öltillverkare har aldrig ens smakat rysköl.Men det kan vara kul att se vad som finns av det utbudet där.Kan ju bli en tråd av just det kanske.

MissInAction
2011-07-08 23:43
#10

#9
Jag hittar en del när jag googlar på rysk öl. Eftersom jag inte har pratat med någon om just rysk öl så kan jag inte relatera det till något och det är svårt att veta hur stort utbudet egntligen är Foten i munnen

Jag får göra lite research och återkomma i ämnet!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

DesK
2011-07-09 08:57
#11

Det här med mycket socker i teet har jag också hört talas om, men själv vill jag ha lite honung i mitt te Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Farwuq
2011-07-09 12:56
#12

Min fru - som inte är ryska men uppför sig som en fullfjädrad sådan - gillar också söta téer med citron.
Här hemma fixar vi våra öttéer själva, det är jag som får plocka…

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MissInAction
2011-07-09 13:10
#13

#11
Håning (som Puh skulle ha sagt) är något jag personligen föredrar att ha som hudvårdsprodukt Skrattande men det sötar bra om man gillar smaken.
När jag är förkyld så åker det ner någon tsk ändå!

#12
Kanske läge att smaka med citron. Hur gör hon då? Lägger hon en skiva i koppen eller droppar hon ner citronsaft bara?

Förresten Farwuq, finns din fru här på iFokusGlad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
DesK
2011-07-09 13:14
#14

Haha tänk vad smaken är olika! Skrattande Jag gillar som sagt håning i teet, men det ska bara vara lite Tungan ute En skiva citron i botten av koppen är trevligt som omväxling Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Farwuq
2011-07-09 13:14
#15

Hon lägger en skiva i koppen.

Nej, min fru är alldeles för oteknisk för att ens starta en dator.

Förresten, just nu är hon borta i Vilnius.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MissInAction
2011-07-09 13:40
#16

Jaha då är det citron i te som gäller härnäst dåTungan ute, jag har en liggandes i köket! Skrattande

Ajdå, Farwuq, då lär jag inte få några spännande redogörelser från henne här på sajten. Fast å andra sidan är det aldrig för sent att lära sig använda en dator. Min mamma fyller 70 om någon vecka och är himla duktig på det


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Farwuq
2011-07-09 13:42
#17

Jo man kan nog om man vill, men jag har aldrig sett någon sådan vilja hos frugan.

Rynkar på näsan

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Effie
2011-07-13 08:51
#18

Har ett mycket vagt minne av att jag, när jag besökte Leningrad 1975, försökte med marmelad i teet, just för att det skulle vara typiskt. Vill minnas att marmeladen var torr och inte löste upp sig, och teet inte var gott, varken med eller utan marmelad (eller socker, för den delen). Det var alltså ingen höjdare, och jag gjorde aldrig om försöket. Numera skulle jag aldrig förstöra te med att ha något sött i det. Jag har inget annat i, heller.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Farwuq
2011-07-13 11:06
#19

Jag brukar komma med svepskälet "jag är redan tillräckligt söt".

FlörtTungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MissInAction
2011-07-13 12:07
#20

xD

Jag håller med flera av er, att te är absolut godast "naturellt", utan tillsatser Glad
Fast jag tycker det skulle vara kul att prova dricka och äta som ryssarna, bara för sakens skull Oskyldig


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Farwuq
2011-07-13 13:15
#21

Klart man ska testa.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

DesK
2011-07-13 13:45
#22

#20 Man kan smaka på allt - en gång i alla fall OskyldigFlört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Farwuq
2011-07-13 13:49
#23

Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

erspers
2011-07-29 18:07
#24

Jag är gift med en tjej från Ryssland sedan 2003 o jag kan bekräfta att dom är riktiga socker-råttor..när hon dricker en mugg (kaffe-muggs storlek) så tar hon 5 sockerbitar i Tungan ute..plus en bit citron..samma sak med kaffe..utom på lördag o söndagar när hon får kaffe på sängen av mig..då får hon bara tre..Oskyldig men jag har inte hört några klagomål så det går ner det också..

Stefan

MissInAction
2011-07-30 14:18
#25

#24
Haha vad gulligt! Hela tre sockerbitar är inte dåligt, det! Flört

Och jag har fortfarande inte testat med citron, glömmer det alltid eftersom jag aldrig har nånting annat än eventuellt kokosolja i.

Vilket te är att föredra med citron?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Farwuq
2011-07-30 14:23
#26

Min litauiska fru tar en stor sked hounong och citron. Téet är ötté som vi själva plockar ihop.

Tungan uteFlört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MissInAction
2011-07-30 14:39
#27

Åh, jag undrar om köpe-örtte går lika bra.. Skäms De smakar ju sällan lika mycket, men jag vet inte hur man gör eget!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
DesK
2011-07-30 16:49
#28

Man plockar olika örter lägger i en kanna och häller på hett vatten och låter dra 10 minuter Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Farwuq
2011-07-30 19:01
#29

#28

Precis.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MissInAction
2011-07-30 20:50
#30

Jag borde nog ha läst Örtlära på Hogwarts.. SkämsFlört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

raphanus
2011-07-30 22:01
#31

Det jag vet från tedrickning tillsammans med ryssar är att många gillar att ta en klick marmelad eller sylt i. Jag har själv tidvis haft för vana att göra det och kan intyga att det inte är dumt alls. Det svarta naturella té man i regel får i Ryssland tarvar en viss avrundning.

Farwuq
2011-07-31 06:18
#32

#31

Menar du att det har för mycket garvsyra?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

raphanus
2011-07-31 11:29
#33

#32 - Ingen aning. Men det är i regel starkt.

Murmansk
2011-07-31 12:55
#34

Ja, en del ryssar (och jag med :) ) föredrar starkt te.. Det gäller inte alla naturligtvis, det finns folk som gillar mycket "svagt" te som enligt min smak bara påminner om te.. Min variant: jättestarkt sött te, med en liten citronbit i..Glad

Te med sylt i  - mmmmm, det är gott :) t.ex. med körsbärssylt, eller hallonsylt (funkar superbra när man är förkyld, rekommenderas).. Samma med lite honung i, om man är sjuk..

Annons:
[Momiji]
2011-08-27 13:43
#35

Det är ganska vanligt med mycket socker i både te och kaffe där. Min kompis häller ner flera teskedar socker i både sitt te och sitt kaffe(själv her jag inget socker i mitt te) och det gör hennes mamma också, båda födda och uppvuxna i ryssland.

# 34 Det där med sylt låter intressant, måste prova det någon gång Glad

MissInAction
2011-08-27 13:53
#36

Jag kommer ju aldrig ihåg att testa! Har tänkt så många gånger att jag ska prova att skiva ner citron i mitt te, för det låter gott. Men en vacker dag så ska jag! Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Momiji]
2011-08-27 13:58
#37

Citron i te är ganska gott. Bra när man är påväg att bli förkyld också Glad

Farwuq
2011-08-27 15:12
#38

#37

Jag instämmer.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MissInAction
2011-08-27 15:24
#39

Eller hur! Måste det ju vara. Jag tänkte ha i lite när jag rev i ingefära och hade i håning (ja jag vet att det inte heter så men jag älskar Nalle Puh) för att det påstås vara bra mot hosta. Det räcker inte att tänka.

Förresten så tyckte jag bestämt att ingefärs-brygden smakade pepparkaka! Så det kommer jag definitivt dricka lite då och då Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

DesK
2011-08-27 16:13
#40

Te med citron och håning är supergott! Tungan ute Kanske passar det att ha i lite riven ingefära också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Momiji]
2011-08-27 17:27
#41

Man kan ju även köra en latversion på te med honung och citron och då köpa det färdigblandat, finns bl.a. på ICA. Bild finns här

Annons:
tlover
2013-10-25 07:22
#42

Nu när jag pluggade på om samovaren för en artikeln snubblade jag på svaret ang socker i ryskt te

Det är en kombo mellan kvalitén på teet och hur länge det får stå som gör att en hel del ryssar har mycket socker i teet.

l'm back

DanceDiddi
2013-10-27 18:47
#43

Vet inte riktigt om man har 1 halv deciliter men socker har man iallafall mycket av i teet där. När jag var i Ryssland så hade min faster i jätte mycket socker i teet. Haha :D

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Upp till toppen
Annons: